شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی: طالبان به جای گوسفند انسان به قربانگاه آورده است

صبح روز سه‌شنبه ۲۹ تیر، هم‌زمان با برگزاری نماز عید قربان در ارگ ریاست جمهوری افغانستان، سه راکت به اطراف ارگ ریاست‌ جمهوری برخورد کرد.

میرویس استانکزی، سخنگوی وزارت امور داخله/کشور افغانستان، گفت راکت‌ها از ناحیه چهارم شهر کابل شلیک و در فاصله دورتر از ارگ ریاست‌ جمهوری برخورد کرده است. سخنگوی وزارت کشور گفت این حملات تلفات جانی نداشته است.

در مراسم ادای نماز عید قربان، رییس‌جمهوری و شماری زیادی از مقام‌های دولت و سیاستمداران حضور داشتند. اشرف غنی پس از نماز عید، در سخنانی به‌صورت تلویحی گفت طالبان چند راکت شلیک می‌کند و خیال می‌کند این راکت‌ها سبب می‌شود نماز را ترک کنیم. او گفت هنگام برخورد راکت‌ها، کسی از جایش تکان نخورد. او گفت پیام طالبان پیام مرگ و پیام دولت پیام زندگی است و تاکید کرد طالبان نمی‌تواند کشور را با راکت بگیرد. اشرف غنی گفت: «حضرت ابراهیم در قربانگاه گوسفند آورد و طالبان به‌جای گوسفند انسان را به قربانگاه آورده است.»

رییس‌جمهوری افغانستان در پیام عید، با اشاره به جنگ جاری گفت سربازان در سه ماه اخیر قربانی‌های زیادی دادند و عید قربان امسال، «عید سرباز» است. او وضعیت کنونی افغانستان را سخت خواند و گفت برنامه‌های امنیتی برای بهبود و تغییر جنگ در دست است. او گفت: «در حال حاضر، جنگ تنها برای حفظ نظام نیست، بلکه جنگ حفاظت از زندگی، ملکیت و این خاک است. جنگ حفظ کار‌و‌بار بزرگ و کوچک است. محافظت از نظام و ملکیت شخصی هر دو یکی است.»

او گفت طالبان اراده‌ای برای برقراری صلح ندارد و خطاب به گروه طالبان پرسید: «انس حقانی و حاجی مالی خان کجا هستند؟» اشرف غنی پارسال برای شروع مذاکرات صلح بین‌افغانی، با صدور فرمان آزادی سه تن از مقام‌های ارشد طالبان از جمله انس حقانی و حاجی مالی خان، آن‌ها را با دو تن از استادان دانشگاه آمریکایی در افغانستان مبادله کرد. غنی گفت این فرماندهان طالبان و ۵۰۰۰ زندانی دیگر طالبان که دولت اخیرا آزاد کرد، وارد جنگ شدند.

رییس‌جمهوری تاکید کرد که طالبان بیش از ۲۶۰ ساختمان را که با دست و رنج مردم ساخته شدند، ویران کرده‌اند. او از طالبان پرسید چرا ساختمان‌های دولتی را آتش می‌زنند، چرا اعدام صحرایی می‌کنند، چرا خودروها را بمب‌گذاری می‌کنند. اشرف غنی از طالبان پرسید: «اگر افغان هستید، شهروندی این کشور را ترجیح بدهید و چه تعهدات سری با گروه جیش محمد، لشکر طیبه و سازمان القاعده دارید؟» غنی تاکید کرد نیروهای بین‌المللی افغانستان را ترک کردند و داعیه جهاد و ادامه جنگ مشروعیت ندارد. غنی خطاب به طالبان گفت اگر می خواهید افغانستان را به میدان جنگ گروه‌های تروریستی تبدیل کنید و زندگی را از مردم افغانستان بگیرید، دولت این اجازه را به طالبان نخواهد داد.

اشرف غنی امروز بیش از هر زمان دیگری علیه طالبان صحبت کرد. او گفت طالبان مشروعیت اسلامی و ملی و حتی یک پیام مثبت برای مردم به‌ویژه زنان افغانستان ندارد. او گفت همه روحانیون جهان اسلام حتی مدارس دینی پاکستان جنگ افغانستان را مشروع نمی‌دانند.

او گفت آینده افغانستان به دست افغان‌هاست و به ایستادگی دولت و مردم افغانستان بستگی دارد. او گفت ما در آستانه ۲۷۵ سالگی تاسیس افغانستان قرار داریم و این کشور تازه تاسیس نشده بلکه «با زور، با شمشیر و قربانی این خاک را به دست آورده‌ایم.» رییس‌جمهوری افغانستان خطاب به مردم گفت حالا زمان آن فرا رسیده است از این خاک محافظت کنیم.

او گفت افغانستان تهدیدی برای هیچ کشوری نیست بلکه افغانستان با‌ثبات به‌نفع همه کشورهای منطقه است. غنی تاکید کرد طالبان می‌خواهد مدارس پاکستان در مورد آینده افغانستان تصمیم بگیرند و تصمیم‌های شبکه حقانی جایگزین قانون اساسی افغانستان شود. او گفت پیام دولت توسعه است و «ما از گهواره تا گور مسلمان هستیم اما زندگی را به مرگ ترجیح می‌دهیم و در برابر تجاوز مقابله می‌کنیم. ما صلح، موضع قوی و زندگی با‌عزت، دولت قدرتمند و وحدت ملی می‌خواهیم و خواهان سهم‌گیری زنان و مردان برای آینده افغانستان هستیم.» او گفت پنج نسل افغانستان در چهار دهه گذشته، غیر از رنج چیز دیگری ندیده‌اند و دولت در پی پایان این رنج و جنگ طولانی است.

اشرف غنی هرچند به سقوط ولسوالی‌ها به‌دست طالبان اشاره مستقیم نکرد، خطاب به سیاستمداران و مقام‌های ارشد دولت گفت سیاست را از نهادهای امنیتی خارج کنید و افزود: «وقتی مقام‌ها بر اساس واسطه تعیین می‌شوند، نتیجه‌اش شکست بزدلانه و گریختن از میدان است.» او پایان مداخله سیاسی را وابسته به عزم ملی دانست و تاکید کرد فساد و هیچ نوع تجملی در ادارات قابل‌تحمل نیست.

 

تازه چه خبر؟
ابراهیم رئیسی،‌ رییس‌جمهور ایران،‌ در سخنان خود برای نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به صورت مجازی ارسال و پخش شد،‌ ضمن تاکید بر بی‌اعتمادی جمهوری...More
مقام‌های هندی از کشف و ضبط یک محموله تقریبا ۳ تنی هروئین خبر دادند که از افغانستان و از طریق بندرعباس به این کشور منتقل شده است. بنابر اعلام این مقام...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More