شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اشرف غنی: حمایت از نظام مردم‌سالار در افغانستان به نفع کشورهای منطقه است

 

وزارت امور خارجه افغانستان اعلام کرد که نمایندگان دست‌کم بیست کشور و سازمان‌های بین‌المللی در کنفرانس منقطه‌ای که به ابتکار دولت افغانستان در مورد «تقویت اجماع برای صلح» این کشور برگزار شد، بر روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها تاکید کرده‌اند.

وزارت خارجه افغانستان گفته است که شرکت‌کنندگان این کنفرانس دوشنبه ۱۶ سرطان/تیر، با اشاره به گزارش شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد سطح گسترده خشونت‌ها و بر اساس بیانیه سازمان همکاری‌های اسلامی، از طالبان خواستند که خشونت‌ها را به شکل چشم‌گیری کاهش دهند تا زمینه آغاز فوری مذاکرات صلح فراهم شود. در این کنفرانس که به صورت ویدیویی برگزار شد، شرکت‌کنندگان از «روند صلح به رهبری و مالکیت افغان‌ها حمایت کرده و خواستار حفظ ارزش‌ها و دستاوردهای مشترک مردم افغانستان و جامعه بین‌المللی در دو دهه اخیر» شده‌اند.

اشرف غنی، رییس‌جمهوری در سخنرانی افتتاحیه این کنفرانس گفت که «منطقه با تهدید تروریسم، شبکه‌های جرمی منطقه‌ای و افراط‌گرایی روبه‌رو است و امنیت، ثبات و منافع، کشورهای منطقه را باهم وصل می‌کند.» رییس‌جمهوری افزود: «عقلانی است که در کنار هم باشیم و افغانستان به عنوان چهارراه همکاری‌های منطقه، می‌تواند نقش خوبی را برای ثبات و رفاه منطقه» ایفا کند.

اشرف غنی شرکت‌کنندگان کنفرانس را شرکای افغانستان در عرصه‌های صلح، ثبات و توسعه خواند و گفت که افغانستان با کشورهای منطقه رابطه دیرینه و تاریخی دارد و منافع مشترک همه است که همکاری‌های خود را افزایش دهند.

اشرف غنی، هدف از پروسه صلح را «افغانستان مستقل، دموکراتیک و متحد» عنوان کرد که با کشورهای منطقه و جهان روابط صلح‌آمیز داشته باشد. او گفت دیدگاه دولت این است که این کشور با حفظ حقوق زنان و جوانان، مرکز آرامش، ثبات و توسعه منطقه باشد. او گفت «ما ظرفیت و اراده سیاسی داریم که به جنگ پایان دهیم و برای طالبان یک راه‌حل سیاسی را پیشکش کردیم تا از خشونت دست بکشند.»

اشرف غنی از ایالات متحده آمریکا به عنوان یکی از شرکای ثابت قدم افغانستان که تلاش‌های زیادی را برای تقویت اجماع جهانی و منطقه‌ای به خاطر پروسه صلح انجام داده است، سپاسگزاری کرد و گفت: اجماع جهانی برای ختم جنگ وجود دارد و حمایت کشورهای منطقه و همسایه برای اجماع قوی منطقه‌ای، افغانستان را کمک خواهد کرد تا به اهداف صلح برسد.

اشرف غنی گفت که برنده صلح مردم افغانستان و کشورهای منطقه است و «حمایت منطقه از یک نظام مردم‌سالار در افغانستان، همکاری‌های منطقه‌ای را مستحکم‌تر خواهد ساخت و به مردم ما فرصت خواهد داد تا از منابع کشور خود نه تنها برای رشد اقتصادی افغانستان، بلکه برای منطقه» نیز استفاده کنند. او تصریح کرد: در صورتی که صلح در افغانستان برقرار شود، کشورهای منطقه دو درصد رشد اقتصادی بیشتری خواهند داشت.

اشرف غنی، سطح خشونت‌های فعلی را در مقایسه با سال گذشته، گسترده خواند و گفت، گزارش‌های اخیر سازمان ملل متحد نشان داد که طالبان هنوز به تعهدات خود عمل نکرده و با شبکه‌های تروریستی رابطه دارند. او افزود: اگر طالبان به جنگ ادامه دهند، پروسه صلح این کشور با چالش‌های جدی روبه‌رو خواهد شد.

رییس‌جمهوری افغانستان گفت به‌رغم اقدامات حکومت در خصوص تبادل زندانیان، آتش‌بس بشردوستانه به منظور کاهش خشونت و آغاز مذاکرات صلح، خشونت‌ها افزایش یافت و«این اقدامات طالبان، اجماع ملی را خدشه‌دار می‌سازد.»

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه افغانستان در این کنفرانس گفته است که شرکت‌کنندگان در کنفرانس روی برخی از موضوعات مهم از جمله: آغاز فوری مذاکرات بین‌الافغانی، کاهش خشونت، آتش‌بس بشردوستانه، حل مشکلات از راه‌های مسالمت‌آمیز و تبدیل شدن افغانستان به منطقه‌ای تجاری، ترانزیت و همکاری‌های منطقه‌ای توافق و اجماع نظر دارند.

عبدالله عبدالله با اشاره به چالش‌ها در برابر آزادی زندانیان گفته است که «با وجود مشکلات و پیچیدگی‌ها، تبادل زندانیان به زودی تکمیل می‌شود.» او، از طالبان و طرف‌های دخیل خواهان انعطاف در مساله آزادی زندانیان به منظور آغاز مذاکرات صلح شد.

رییس شورای عالی مصالحه افغانستان، میزان خشونت‌های موجود و «قتل‌های زنجیره‌ای» در این کشور را غیرقابل قبول خواند و گفت «یک فرصت تاریخی برای صلح فراهم شده است و باید تمام طرف‌ها از این فرصت استفاده کنند.» او گفت که افزایش خشونت و گزینه نظامی راه‌حل‌ ختم جنگ نیست.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More