شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استقبال جهانی از امضای توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی وعبدالله عبدالله

امضای توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله مبنی بر تقسیم قدرت و حل اختلافات سیاسی مورد استقبال کشورها و سازمان‌های بین‌المللی قرار گرفته است.

مایک‌ پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا ساعاتی پس از امضای توافق‌نامه سیاسی، در تماس تلفنی مشترک با اشرف غنی و عبدالله عبدالله، امضای این توافق‌نامه را به رهبران افغانستان تبریک گفته است. پمپئو در این تماس تلفنی مشترک، اولویت ایالات متحده آمریکا را پایان جنگ در افغانستان خوانده و ابراز امیدواری کرد که هر دو رهبر اقدامات فوری و جدی را برای پیشبرد پروسه صلح در دستور کار خود قرار دهند.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است که ‏ایالات متحده آمریکا آماده است که در روند صلح با حکومت جدید مشارکت کند. او گفته است، روند صلح باید مبتنی بر اجرایی کردن به موقع تعهداتی باشد که تا امروز صورت گرفته است. 

خلیل‌زاد در رشته توییتی تصریح کرده است که اشرف غنی و عبدالله «نباید اشتباهاتی را که در زمان حکومت وحدت ملی وجود داشت، تکرار نمایند.» خلیل‌زاد از عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه خواسته است که در پروسه صلح جاری با سرعت و فوریت کامل حرکت کند و حکومت او را در این زمینه «مخلصانه» حمایت کند.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو از تصمیم رهبران افغانستان برای حل اختلافات و تشکیل یک دولت فراگیر استقبال کرده است. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی/ناتو با انتشار اعلامیه‌ای گفته است که با توجه به گسترش ویروس کرونا و ادامه خشونت از سوی طالبان، رهبران افغانستان باید متحد شوند و برای تامین صلح در این کشور تلاش کنند. ناتو از گروه طالبان خواسته است که به تعهدات خود عمل کند، خشونت را کاهش دهد و در مذاکرات بین‌الافغانی شرکت کند.

جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، امضای توافق‌نامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را یک گام مهم خوانده و گفته است که «افغانستان متحد قویتر از افغانستان مجزا خواهد بود.» جوزف بورل در توییتی گفته است که اکنون رسیدگی به بحران کووید-۱۹، توجه به نیازهای مبرم مردم افغانستان و آمادگی برای مذاکرات صلح فوری و ضروری است.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ جمهوری اسلامی ایران در یک تماس تلفنی با عبدالله عبدالله، از دست‌یافتن به توافق سیاسی در افغانستان ابراز خرسندی کرده است. وزیر خارجه ایران در صحبت تلفنی با عبدالله عبدالله گفته است که جمهوری اسلامی ایران از برقراری آتش‌بس، دست‌یافتن به اجماع منطقه‌ای و دولت افغانستان حمایت می‌کند. سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز از آمادگی جمهوری اسلامی برای کمک به مذاکرات بین‌الافغانی و «ادامه روند همسویی گروه‌های افغانستان به شمول طالبان» خبر داد.

گروه طالبان اما امضای توافقنامه سیاسی میان اشرف غنی و عبدالله عبدالله را «تکرار تجارب ناکام قبلی» عنوان کرده و گفته است که جریان‌های سیاسی باید به حل اصلی مشکل این کشور توجه کنند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان در توییتی گفته است «حل معضل افغانستان در عملی شدن پیمان دوحه نهفته است و باید از ایجاد موانع اجتناب کرد». سخنگوی طالبان گفته است روند آزادی زندانیان تکمیل شود و مذاکرات بین‌الافغانی هرچه زودتر آغاز شود.

اشرف غنی و عبدالله عبدالله دیروز پس از ماه‌ها اختلاف بر سر اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری توافق‌نامه سیاسی را امضا کردند. این توافق‌نامه زمینه مشارکت تیم‌های انتخاباتی «دولت ساز» به رهبری اشرف غنی و تیم «ثبات و همگرایی» به رهبری عبدالله عبدالله را در حکومت فراهم کرد. عبدالله عبدالله ریاست شورای عالی مصالحه ملی را عهده‌دار شده و پنجاه فیصد/درصد در کابینه دولت سهم گرفته است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More