شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

استرالیا در چند روز آینده سفارت خود را در کابل تعطیل می‌کند

مقام‌های دولت استرالیا اعلام کردند که این کشور قبل از خروج نهایی نیروهای نظامی‌اش از افغانستان، ظرف سه روز سفارت خود را در کابل می‌بندد. 

اسکات موریسون، نخست‌وزیر، و ماریس پین، وزیر امور خارجه استرالیا، با انتشار بیانیه‌ای مشترک، گفتند که تصمیم تعطیلی سفارت استرالیا در کابل موقتی خواهد و آن‌ها امیدوارند که با بهبود وضعیت امنیتی در افغانستان، سفارت استرالیا در کابل بازگشایی شود. 

بنا بر اعلام وزارت خارجه استرالیا، قرار است سفارت این کشور در کابل تا چند روز آینده، در ۲۸ مه ۲۰۲۱، تعطیل شود که با این اقدام، دیپلمات‌های استرالیا به‌طور منظم از سایر کشورهای منطقه به افغانستان سفر خواهد کرد. 

استرالیا نخستین کشوری است که قبل از خروج کامل نیروهای بین‌المللی از افغانستان، سفارتش را به‌دلیل شرایط امنیتی می‌بندد. پیش از این، سفارت آمریکا در کابل اعلام کرده بود که کارمندان سفارت این کشور در کابل کاهش قابل‌ملاحظه‌ای می‌یابد. 

در بیانیه‌ وزارت خارجه استرالیا آمده است که با خروج نظامیان استرالیایی و نیروهای بین‌المللی از افغانستان در چند ماه آینده، بی‌ثباتی در افغانستان افزایشی فزاینده خواهد داشت و دولت افغانستان گفته است این کشور قادر به تامین امنیت دیپلمات‌های استرالیایی نیست. 

مقام‌های دولت استرالیا گفته‌اند که وزیر امور خارجه این کشور در سفیر اخیرش به کابل، بار دیگر روی حمایت استرالیا از افغانستان تاکید کرده و گفته است با وجود تعطیلی سفارت این کشور در کابل، استرالیا همچنان به روابط دو جانبه با افغانستان متعهد است و در کنار سایر کشورها برای تامین ثبات و توسعه افغانستان، همکاری خواهد کرد. 

در همین حال، وزارت امور خارجه افغانستان روز سه‌شنبه ۴ جوزا/خرداد، اعلام کرد از تعطیلی موقت سفارت استرالیا به دلیل شرایط امنیتی آگاهی دارد و امیدوار است استرالیا در این اقدام بازنگری کند و فعالیت سفارت استرالیا مانند گذشته ادامه داشته باشد. 

وزارت خارجه افغانستان تاکید کرده است که بر مبنای قوانين و كنوانسيون‌های بين‌المللی و در چارچوب توافق‌ها با دولت‌های دوست، دولت افغانستان خود را متعهد و مکلف به تامین امنیت نمایندگی‌های سیاسی و مصونیت کارکنان دیپلماتیک کشورهای خارجی می‌داند. 

به گفته مقام‌های دولت استرالیا، تعطیلی سفارت این کشور در کابل موقتی است و با بهبود وضعیت، انتظار دارند که حضور دائمی را در کابل از سر بگیرند. آن‌ها تاکید کرده‌اند این شکل از نمایندگی دیپلماتیک روال رایج در سراسر جهان است و این امر تعهد دولت استرالیا در قبال افغانستان و مردمش را تغییر نمی‌دهد. 

در بیانیه‌ استرالیا آمده است که این کشور در ۲۰ سال گذشته، برای کمک به افغانستان در مبارزه با تروریسم، رفع نابرابری و بهبود حقوق و معیشت زنان و دختران تلاش کرده است.  

استرالیا از سال ۲۰۰۱ تاکنون بیش از ۱/۵۱ میلیارد دلار در بخش‌های توسعه و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان کمک کرده است. این کشور همچنین تصریح کرده است استرالیا ضمن تاکید بر حفظ دستاوردهای دو دهه گذشته در افغانستان، از روند گفت‌وگوهای صلح به رهبری و مالکیت افغانستان حمایت می‌کند. 

مقام‌های دولت استرالیا در ادامه به پیشرفت چشمگیر افغانستان در بخش‌های آموزش‌و‌پرورش، ارائه خدمات اولیه بهداشتی و حضور زنان در عرصه سیاست در دو دهه گذشته اشاره کرده‌اند و گفته‌اند میزان حضور زنان در دولت در سال ۲۰۲۰ به حدود ۲۷ درصد رسیده است و همچنین، رقم مرگ‌و‌میر مادران و سوءتغذیه کودکان کاهش یافته است. 

نخست وزیر و وزیر امور خارجه استرالیا اعلام کرده‌اند که این کشور همچنان به افغانستان کمک می‌کند و از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۴، حدود ۲۰۰ میلیون دلار در بخش توسعه و کمک‌های بشردوستانه به افغانستان مشارکت خواهد کرد. آن‌ها در ادامه افزودند استرالیا به روابط دیپلماتیک ۵۲ ساله‌اش با افغانستان ادامه می‌دهد. 

سفارت استرالیا در کابل در سال ۲۰۰۶ باز شد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More