شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ارگ: ادعای سوءاستفاده‌ جنسی کاملا دروغ و بی‌اساس است

هارون چخانسوری، سخنگوی ریاست ‌جمهوری افغانستان ادعاهای حبیب احمدزی، از مشاوران پیشین ریاست جمهوری را «کاملاً دروغ و بی‌اساس» خوانده می‌گوید این موضوع «بسیار جدی بررسی و نتایج آن با مردم افغانستان شریک خواهد شد.»

او گفت پس از ناکامی احمدزی در انتخابات پارلمانی، او دوباره به ارگ مراجعه کرد تا به‌ عنوان مشاور رییس‌جمهوری منصوب شود، اما پیشنهادش رد شد.

آقای چخانسوری گفت حکومت وحدت ملی به حقوق زنان توجه جدی دارد و ادعاهای آقای احمدزی توهین به زنان است. او گفت به هیچ‌کسی اجازه داده نمی‌شود به عزت زنان افغانستان اتهام وارد کند.

پیش از این سوءاستفاده‌های مالی و جنسی از زنان در ازای دریافت مناصب دولتی در ارگ ریاست‌جمهوری افغانستان جنجالی شده است. اخیراً ژنرال حبیب‌الله احمدزی، مشاور امنیتی پیشین اشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان در مصاحبۀ تلویزیونی، از فساد گستردۀ مالی و اخلاقی در ارگ ریاست‌جمهوری سخن گفته است.

آقای احمدزی گفت سه شبکه فعال در ارگ ریاست‌جمهوری وجود دارد که اطراف رییس‌جمهور را گرفته‌اند. او گفت شبکۀ اول شبکه سلام رحیمی، رییس دفتر اشرف غنی، هارون چخانسوری سخنگو و نادر نادری، رییس کمیسیون اصلاحات اداری افغانستان است. به گفته او شبکه دوم مربوط به رولا غنی، بانوی اول است و شبکه سوم در محور فاضل فضلی، مشاور ارشد رییس‌جمهوری شکل گرفته است. آقای احمدزی می‌گوید شبکه فضلی «بسیار فعال» است.

آقای احمدزی می‌گوید سمت‌های مهم دولتی خرید و فروش می‌شود و شبکه‌های فعال در ارگ ریاست‌جمهوری در این زمینه کار می‌کنند. او مدعی است که در انتخابات پارلمانی فساد مالی و اخلاقی وجود داشته و فاضل فضلی مشاور رییس‌جمهور از رییس‌جمهور غنی پول گرفته و به کاندیدان مورد نظرش توزیع کرده است. آقای احمدزی این مشاور ارشد رییس‌جمهوری را متهم می‌کند که از سرمایه‌داران نیز پول گرفته است. او می‌گوید فضلی در مورد فهرست کاندیدای کابل جلسه برگزار و نتیجه نهایی کابل را اعلام کرده است.

به گفتۀ این مقام سابق حکومت وحدت ملی، برخی از نامزدان پارلمانی زن از کابل آرای اندکی داشتند اما در نتایج نهایی برنده اعلام شدند. آقای احمدزی می‌گوید رأی در انتخابات پارلمانی معیار نبود، پول و روابط با فضلی معیار اصلی بود. او می‌افزاید، حلقه‌ی خاصی از زنان اطراف فضلی را گرفته و فضلی نشست‌های شبانه با برخی از نمایندگان، وزرا و معاونین زن دارد. آقای احمدزی می‌گوید برخی از خانم‌ها با ارائه «تن و بدن» خود به مقام‌های عالی دولتی می‌رسند.

همزمان با این، مریم وردک مشاور پیشین ارتباطات استراتژیک دفتر شورای امنیت ملی افغانستان در گفت‌وگویی با یک تلویزیون هندی گفت فساد اخلاقی در ارگ وجود دارد.

پیش از این شورای نامزدان ریاست‌جمهوری افغانستان با نشر اعلامیه‌ای، اظهارات ژنرال حبیب‌الله احمدزی درباره سوءاستفاده جنسی در کاخ ریاست‌جمهوری  را «تکان‌دهنده و شجاعانه» توصیف ‌کرده و می‌گوید «فساد چندلایه و ساختاری حکومت وحدت ملی مایه نگرانی افکار عمومی شده است و باید تحقیق شود.» شورای نامزدان ریاست‌جمهوری از اشرف غنی خواسته است «در امر مهندسی کردن انتخابات پارلمانی، فساد اخلاقی و مالی به مردم پاسخ بگوید.»

شورای نامزدان متشکل از ۱۲ نامزد رقیب اشرف غنی، رییس‌جمهوری برحال می‌گوید «سوءاستفاده‌های مالی و فساد سازمان‌یافتۀ اخلاقی در داخل ارگ از یک‌سو بر عدم اطمینان نامزدان انتخابات ریاست‌جمهوری نسبت به شفافیت و عدالت انتخاباتی افزوده است و از سوی دیگر زمینة این را به‌وجود آورده تا اعمال غیر قانونی و خلاف شرع انجام یافته در ارگ، توسط رییس‌جمهور غنی به مردم توضیح داده شود. شورای نامزدان ریاست‌جمهوری می‌افزاید، «به پاس احقاق حق مردم افغانستان تمامی حرکات خلاف قانون و غیرشرعی دستگاه آقای غنی را رصد نموده و با آن مبارزه می‌کند.»

اما سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان در پاسخ به منتقدان حکومت می‌گوید: «توقع ما از سیاسیون این است که برای منافع شخصی و سیاسی خود در اذهان مردم تشویش ایجاد نکنند و از ادعاهای بی‌اساس استفادۀ کمپاینی نکنند.»

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More