شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا و افغانستان: حمله‌های اخیر روند صلح را تضعیف و مختل می‌کند 

 

در پی کشته‌ شدن پنج تن از کارمندان دادستانی کل افغانستان و آمار بی‌سابقه تلفات نظامیان و غیرنظامیان در هفته گذشته، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان و زلمی خلیل‌زاد اعلام کردند که این حمله‌ها برای تضعیف و مختل کردن روند صلح صورت می‌گیرد.

صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری امروز ۳سرطان/تیر در یک نشست خبری و با اشاره به کشته شدن کارمندان دادستانی کل، گفت که خشونت‌های اخیر از سوی «هراس‌افکنان و طالبان» صورت گرفته و این خشونت‌ها «به هر میزانی که باشد به زندگی مردم و تلاش‌های صلحی که حکومت و مردم در پیش گرفته‌اند» آسیب می‌زند.

روز گذشته، پنج تن از کارمندان دادستانی کل افغانستان در ولسوالی ده‌سبز کابل در حمله‌ای، کشته شدند. هیچ گروهی مسئولیت این رویداد را به عهده نگرفته است.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفته است حمله به دادستان‌ها کار این گروه نیست و طالبان این رویداد را به طور کامل بررسی می‌کند. او گفته است «پروسه صلح، دشمنان زیادی دارد، همه باید متوجه توطئه‌ها» باشند.

زلمی‌ خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان گفته است: «کارمندان دادستانی که در ده‌سبز کابل کشته شدند، پروسه آزادی زندانیان را تسهیل می‌کردند.» خلیل‌زاد در رشته توییتی گفته است این حمله را دشمنان صلح و «مخربین داخلی و خارجی» انجام داده‌اند که «سعی دارند روند صلح را مختل و به تاخیر بیاندازند.»

سخنگوی رییس جمهوری افغانستان گفت، راه‌اندازی صد‌ها حمله از سوی طالبان در یک هفته اخیر نشان‌دهنده تعهد ضعیف آنها به صلح است و به هر میزانی که خشونت‌ها از جانب طالبان افزایش یابد، باور مردم نسبت به تعهد طالبان به پروسه صلح نیز ضعیف می‌شود.

صدیق صدیقی گروه طالبان را به عدم تعهد در قبال صلح متهم کرد و گفت: دولت افغانستان گام‌های اساسی، مهم و بزرگی را برای تامین صلح برداشته و اقدامات لازم را به خرج داده است و برای پایان جنگ همچنان متعهد است.

دفتر شورای امنیت ملی افغانستان دیروز اعلام کرد که گروه طالبان در یک هفته اخیر با راه‌اندازی  ۴۲۲حمله در ۳۲ ولایت این کشور، ۸۴۱ تن از نیروهای امنیتی و ۱۴۸ تن از غیر‌نظامیان را کشته و مجروح کردند. شورای امنیت ملی، هفته گذشته را خونبارترین هفته ۱۹سال اخیر در این کشور خواند.

سخنگوی رییس جمهوری گفت که دولت برای آغاز مذاکرات صلح بین‌الافغانی آماده است و از طالبان نیز خواست که متناسب با اقدامات دولت تعهد‌شان را برای صلح نشان دهند و خشونت‌ها را کاهش دهند.

زلمی خلیل‌زاد بدون نام بردن از دولت و طالبان گفته است هر دو طرف برای رسیدن به مذاکرات بین‌الافغانی هراس نداشته باشند و «هر چه زودتر گام‌های ضروری» را بردارند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More