شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.
در آستانه نشست صلح افغانستان در پکن

آمریکا، سازمان ملل و اتحادیه اروپا خواستار تشکیل هیات مذاکره‌کننده حکومت افغانستان شدند

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، آمریکا، سازمان ملل متحد، فرانسه، ایتالیا، آلمان، نروژ و بریتانیا برای افغانستان در نشستی در بروکسل از رهبران حکومت افغانستان درخواست کرده‌اند تا به منظور شروع مذاکرات بین‌الافغانی آماده شوند. هم‌زمان گروه طالبان تایید کرده است که دور بعدی نشست بین افغان‌ها تا دو روز دیگر در پکن برگزار می‌شود. 

دولت افغانستان اعلام کرده است که با مقام‌های چینی درباره شرایط شرکت نمایندگان افغانستان گفت‌وگو می‌کنند و اگر معیارهای مناسب در نظر گرفته شود، کابل هم هیاتی خواهد فرستاد. وزارت دولت در امور صلح هیچ جزئیاتی از این معیارها ارائه نداده است.

نمایندگان ویژه اتحادیه اروپا، آمریکا، سازمان ملل متحد، فرانسه، ایتالیا، آلمان، نروژ و بریتانیا روز سه‌شنبه، ۳۰ میزان/ مهر، در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل در مورد صلح افغانستان نشستی را برگزار کردند که حاصل آن توافقنامه ۱۷ ماده‌ای است که از سوی وزارت خارجه آمریکا منتشر شده است.

شرکت‌کنندگان در این نشست از اشرف غنی، رییس‌ جمهوری و عبدالله عبدالله، رییس اجراییه حکومت و سایر رهبران برجسته افغانستان درخواست کرده‌اند تا فورا برای شروع مذاکرات رسمی بین‌الافغانی با طالبان، یک تیم فراگیر و ملی مذاکره‌کننده تشکیل دهند و آماده شوند.

نمایندگان ویژه سازمان ملل، اتحادیه اروپا، آمریکا و پنج کشور اروپایی در این نشست از همه طرف‌های جنگ کنونی در افغانستان نیز خواسته‌اند تا در جریان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی آتش‌بس کنند.

در اعلامیه مشترک نمایندگان ویژه این کشورها و سازمان‌های بین‌المللی برای افغانستان آمده است که هرگونه توافقنامه صلح باید از حقوق همه افغان‌ها محافظت کند و همچنین توافقنامه صلح باید دستاوردهای ۱۸ سال گذشته را در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در افغانستان تضمین کند.

در این اعلامیه تصریح شده که طالبان و سایر گروه‌های افغان باید اقدامات مشخصی را انجام دهند تا اطمینان حاصل شود که نباید قلمرو افغانستان از سوی القاعده، داعش یا «سایر گروه‌های تروریستی بین‌المللی» برای تهدید یا حمله به هر کشور دیگری مورد استفاده قرار گیرد.

آن‌ها توافق کرده‌اند که حمایت بین‌المللی از نیروهای دفاعی و امنیتی افغانستان و سایر نهادهای دولتی برای مقابله با تهدیدهای داخلی و خارجی ضروری است. همچنان پس از توافق صلح، کمک‌های بین‌المللی برای بازسازی افغانستان ادامه خواهد یافت.

بر اساس این اعلامیه قرار است در سال ۲۰۲۰ یک کنفرانس بین‌المللی در حمایت از افغانستان برگزار شود.

پس از لغو مذاکرات آمریکا با طالبان در ماه گذشته، این مهم‌ترین نشست بین‌المللی در خصوص صلح افغانستان است. 

نمایندگان ویژه شش کشور تاثیرگذار در افغانستان، همراه با نمایندگان ویژه سازمان ملل و اتحادیه اروپا برای این کشور، در حالی درخواست تشکیل تیم مذاکره‌کننده را با رهبران حکومت افغانستان مطرح می‌کنند که نتیجه انتخابات ریاست جمهوری افغانستان نامعلوم است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More