شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آغاز سال آموزشی؛ یک میلیون کودک افغان امسال وارد مدرسه می‌شوند

 

سال آموزشی ۱۴۰۰ هجری خورشیدی با نواختن زنگ مکتب/مدرسه توسط اشرف غنی، رییس‌ جمهوری افغانستان رسما آغاز شد. رییس جمهوری افغانستان و شماری از مقام‌های این کشور امروز سه‌شنبه سوم حمل/فروردین با حضور در مکتب امانی در شهر کابل، آغاز سال آموزشی را افتتاح کردند.

اشرف غنی در مراسم آغاز سال جدید آموزشی گفت که وزارت‌های معارف/آموزش و پرورش و تحصیلات عالی در صدر برنامه‌های دولت قرار دارد و تقویت آموزش و پرورش مسئولیت اول ریاست جمهوری، کابینه، والی‌ها و بخش خصوصی است و به حمایت مردمی نیاز دارد.

او گفت در سال ۱۴۰۰ بیش از۱۱ هزار معلم جدید در سراسر کشور استخدام خواهد شد و حقوق معلمان نیز از شروع سال آموزشی افزایش پیدا می‌کند و در وسط سال جاری این وعده عملی خواهد شد. اشرف غنی همچنین گفت امسال برای یک هزار و۸۰۰  مکتب ساختمان جدید ساخته خواهد شد.

به گفته اشرف غنی، ساختار آموزشی مدارس افغانستان از نظر کمیت رشد کرده و اکنون نیاز به رشد کیفیت دارد. باید به ساختار آموزش نیز توجه بیشتری شود. رییس جمهوری افغانستان گفت برای اولین‌بار در این کشور کاغذ در داخل کشور توسط بخش خصوصی تولید می‌شود و مطبعه/انتشارات آزادی ظرفیت چاپ کتاب را دارد و از این پس باید همه کتاب‌های وزارت معارف در مطبعه آزادی چاپ شود. او امسال را سال دیجیتال سازی افغانستان عنوان کرد و گفت افغانستان از نظر زبان در منطقه بی‌نظیر است و زبان‌های عمده و رایج در افغانستان ملی است. او گفت افغانستان همه زبان‌های ملی خود را به رسمیت شناخته و کودکان باید دسترسی به زبان آموزش مادری‌شان داشته باشند و زبان‌های ملی را بدانند. به گفته او، افغانستان نه تنها مهد زبان دری است بلکه این کشور گهواره زبان‌های پشتو و ازبکی است و همه این زبان‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. اشرف غنی همچنین روی فراگیری زبان‌های بین‌المللی تاکید کرد و گفت همه نهادها باید با وزارت معارف روی کیفیت ساختار آموزشی کار کنند.

رییس جمهوری همچنین از وزیر تحصیلات عالی خواست که گزینه شانس دوم در آزمون‌های دانشگاه‌ها را لغو کند و نباید هیچ دانشجو به دلیل شانس دوم، سوم و چهارم از تحصیلات محروم شود. او گفت در گذشته منابع به صورت عادلانه توزیع شده است ولی در حال حاضر دو میلیون شاگرد دسترسی به آموزش ندارند و این یک فاجعه است.

او گفت اکثریت جامعه افغانستان مسلمان هستند و آموزش نیز باید مبتنی بر ارزش‌های اسلامی و قانون اساسی باشد. او افزود که اعتدال، اساس تمدن و فرهنگ این کشور است و هیچ نوع ارتباطی بین دین اسلام و دهشت‌افکنی وجود ندارد. او تاکید کرد که کلمه «دهشت‌افکنی اسلامی» اگر استفاده می‌شود باید روی کل ادیان استفاده شود.

رنگینه حمیدی، سرپرست وزارت معارف نیز در این مراسم گفت دانش‌آموزان سال گذشته به دلیل شیوع ویروس کرونا، از درس‌هایشان عقب مانده‌اند و این وزارت امسال تلاش می‌کند این موضوع را جبران کند. به گفته حمیدی، تمرکز ساختار آموزشی وزارت معارف بر هویت افغانی استوار است و این وزارتخانه تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان بتوانند حداقل در سطح منطقه رقابت کنند.

براساس اعلام وزارت معارف، سال گذشته بیش از۹میلیون دانش‌آموز در مکاتب این کشور درس می‌خواندند و قرار است در سال جدید بیش از یک میلیون دانش‌آموز کودک وارد مکتب شوند. این وزارت گفته است که سال گذشته ۷۳۲ ساختمان مکتب/مدرسه ساخته شده و ساختمان ۶۸۴ مکتب نیز در حال ساخت است.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More