شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آزادی دو والی و یازده عضو مهم طالبان از زندان

 

دیروز ۱۴ میزان/مهر، یکی از رسانه‌های نزدیک به طالبان خبر آزادی دو عضو ارشد و یازده عضو دیگر طالبان از زندان بگرام را منتشر کرد.

این وب‌سایت خبری به نقل از منابع آگاه در گروه طالبان، نوشت علاوه بر شیخ عبدالرحیم، والی پیشین گروه طالبان در کنر، و مولوی عبدالرشید بلوچ، والی پیشین این گروه در ولایت/استان نیمروز، ۱۱ عضو دیگر طالبان نیز از زندان بگرام آزاد شده‌اند.

شیخ عبدالرحیم دو سال پیش در شهر جلال‌آباد دستگیر شده بود. هویت دیگر اعضای طالبان که از زندان آزاد شده‌اند فاش نشده است.

سخنگوهای رسمی طالبان و مقام‌های حکومت افغانستان تاکنون در این مورد اظهار‌نظر نکرده‌اند.

با این حال، برخی رسانه‌ها از قول مقام‌های طالبان گزارش داده‌اند که آزادی اعضای طالبان در ازای آزادی سه مهندس هندی بوده که در بند طالبان بوده‌اند.

در مورد محل مبادله زندانی‌ها جزییات بیشتری در دست نیست.

پیش از این، منابعی از مذاکره طالبان و آمریکا درباره تبادل زندانی‌ها در جریان ۹ دور مذاکره این گروه با آمریکا خبر داده بودند. طالبان دو استاد دانشگاه آمریکایی افغانستان را همچنان در اختیار دارند.

ادریس زمان، معاون سیاسی وزارت خارجه افغانستان، در ۱۳ میزان/مهرماه، در واکنش به سفر هیات بلندپایه طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر به پاکستان، گفت که سفر مقام‌های طالبان به پاکستان برای گفت‌وگو در مورد دو شهروند آمریکایی ربوده‌شده‌ای است که در اختیار طالبان قرار دارند.

محمد‌اشرف غنی در جریان مصاحبه‌ای تلویزیونی گفته بود که بدون موافقت او، حتی «یک زندانی طالب رها نمی‌شود». علی‌رغم تماس‌های مکرر ایران اینترنشنال در این دو روز، دفتر مطبوعاتی اشرف غنی از اظهار‌نظر در این مورد خودداری کرد.

مقام‌های سیاسی طالبان، به رهبری ملا عبدالغنی برادر، در اسلام‌آباد به سر می‌برند. زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه وزارت خارجه آمریکا برای صلح افغانستان، نیز در پاکستان است و با هیات طالبان دیدار کرده است.

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More