شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

۲۳۰۰ کودک در زندان؛ بهزیستی آمار ندارد، سازمان زندان‌ها آمار نمی‌دهد

 

وجود دو هزار و ۳۰۰ کودک در زندان به دلیل داشتن مادران مجرم، خبری بود که امروز از سوی یکی از اعضای کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس منتشر شد. هیچ مرکز دولتی، آمار مشخصی از این تعداد ارائه نداده است. سازمان بهزیستی آمار ندارد، و سازمان زندان‌ها نیز تاکنون نسبت گفته‌های محمدجواد فتحی تصمیم به سکوت گرفته است. سال گذشته بود که سازمان بهزیستی از وجود بیش از ۴۰۰ کودک در کنار مادران زندانی خبر داد و در مدت زمانی  کوتاه این رقم با افزایش چشمگیری روبرو بوده است که جای تامل و کارشناسی دارد. 

  • بهزیستی از آمار خبر ندارد

حبیب‌الله مسعودی فرید معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور در  رابطه با گفته‌های، عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس مبنی بر وجود دو هزار و ۳۰۰ کودک در زندان به «ایران اینترنشنال» گفت: «هیچ آمار دقیقی از سوی سازمان زندان‌ها به بهزیستی داده نشده است در نتیجه نمی‌توان اظهار نظر کرد.»

مسعودی فرید در گفت‌وگوی اختصاصی «با ایران اینترنشنال» در پاسخ به این سوال که آیا سازمان بهزیستی تاکنون برای ساخت مهدکودک برای کودکانی که همراه مادر خود در زندان زندگی می‌کنند اقدامی انجام داده گفت: « سازمان بهزیستی، متولی ساخت مهدکودک نیست و ما به تنهایی قادر نیستیم که اقداماتی در این رابطه انجام دهیم. گام نخست این است که، سازمان امور زندان‌ها در کشور باید برای ساخت مهدکودک در زندان اقدام کند و مجری این کار باشد. در گام بعدی،  آنها درخواست خود را برای صدور مجوز به سازمان بهزیستی ارسال می‌کنند و در نهایت بهزیستی مجوز لازم را صادر می‌کند.»

معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور همچنین درباره‌ی  تمهیدات در نظر گرفته شده برای ساخت مهدکودک چه رده سنی از کودکانِ مادران زندانی را شامل می‌شود گفت: « کودکان تا زیر دو سال به دلیل شرایط روحی و وابستگی‌های عاطفی که دارند باید کنار مادرانشان باشند. اما برای کودکان بالای دو سال،  پیشنهاد ما به سازمان زندانها این است که این کودکان را به مراکز شبه‌خانواده که مخصوص کودکان بی‌سرپرست یا بدسرپرست است واگذار، تا آنها بتوانند در یک فضای آرام و خارج از محیط زندان آموزش دیده و رشد کنند.»

محمدجواد فتحی،عضو کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، امروز اعلام کرد: «دو هزار و۳۰۰ کودک به دلیل زندانی بودن والدین خود در زندان به سر می‌برند که این آمار  بسیار عجیب و قابل تامل است، از این رو رئیس سازمان زندان‌ها بهتر است آمار شفافی از تعداد مادران زندانی اعلام کند.»
فتحی با اشاره به این آمار نگران کننده تصریح کرد: «نگهداری این تعداد کودک در زندان، نشان از افزایش جرایم توسط زنان دارد، این درحالی است که زنان عموما از ساختار وجودی متفاوتی از جرم‌زایی هستند، بنابراین ریشه‌ها و علل ارتکاب به این جرایم باید ارزیابی شود.»

 

  • سازمان زندان‌ها شفاف‌سازی کند

دستگاه قضایی این آمارها را باید در اختیار دانشگاه‌ها و دانشکده‌های تخصصی جرم شناسی قرار دهد تا ضمن مطالعات دقیق آماری، علل افزایش این جرایم مشخص گردد، در این صورت قانونگذار راحت‌تر می‌تواند تصمیم‌گیری کند اما باید آمار دقیق داشته باشیم در نتیجه، رئیس سازمان زندان‌ها بهتر است آمار شفافی از تعداد مادران زندانی اعلام کند.

فتحی با استقبال از ساخت مهدکودک در زندان‌ها گفت : باید امکاناتی را برای  فرزندان همراه مادر در زندان تعبیه و فراهم شود. به گفته‌ی این عضو کمیسیون قضایی مجلس، ارائه مجوز احداث مهدکودک در زندان گام مثبتی از سوی سازمان بهزیستی است به ویژه به لحاظ غنای عاطفی مادران زندانی موثر است، البته در ایجاد این مهد در فضایی از زندان باید دقت شود که فرزندان احساس نکنند در محیط غیر طبیعی و ویژه هستند.
آمار گفته شده از سوی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با  آمار ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی که سال گذشته منتشر شده، با رشد بسیار چشمگیری روبرو بوده است.

 

عکس تزیینی است

 

سال گذشته، محمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان بهزیستی اعلام کرد که حدود ۴۰۰ تا ۴۳۰ کودک زیر هفت سال در کل کشور به همراه مادران خود در زندان‌ها زندگی می کنند.»

به گفته‌ی این مقام مسئول، هر زندانی که بیش از ۱۰ الی ۱۵ کودک داشته باشد می‌تواند مجوز احداث مهدکودک را از سازمان بهزیستی دریافت کند.

محمد نفریه گفت:  «طی۸ سال گذشته با سازمان زندان‌ها تفاهم‌نامه‌ای داشته‌ایم که کودکان بالای ۲ سال به بهزیستی واگذار شود چرا که محیط زندان برای این کودکان مناسب نیست.»

 

  • بیش ‌از ٧٠٠هزار نفر زن و دخترزندانی در جهان

مرکز آمار و تحقیقات سیاست‌های کیفری (Institute for Criminal Policy Research) در بررسی‌های خود که در سال ۲۰۱۶ انجام داد به این نتیجه رسید که بیش ‌از ٧٠٠هزار نفر زن و دختر در سراسر جهان در زندان به‌سرمی‌برند.

برآوردهای آماری مرکز Statista در سال گذشته،  حاکی از آن است که ایران در فهرست کشورهایی با بیشترین تعداد زندانی، با ٢٢٥هزار و ٦٢٤ نفر در جایگاه هشتم جهان قرار دارد. بر اساس آنچه در مرکز CPR آمده، بیش‌از شش هزار و ۸۰۰ نفر از آنها را زندانیان زن تشکیل می‌دهند. ایران از منظر تعداد زندانیان زن، در رده‌های بالایی قرار نمی‌گیرد؛ اما این مساله قابل توجه است که همین جمعیت، به لحاظ اهمیت قابل توجه‌اشان در روند توسعه‌ی جامعه، در چه وضعیتی قراردارند و تکلیف ۲هزار و ۳۰۰ کودکی که بخاطر جرم مادرانشان و نبود سرپرست در زندان زندگی‌ می‌کنند چه خواهد شد؟»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More