شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کیسه محتوی خاک کره ماه 1/8 میلیون دلار به فروش رفت

 

یک کیسه محتوی مقداری از خاک کره ماه که توسط نیل آرمسترانگ (Neil Armstrong) به کره زمین برگردانده شده بود در حراج معروف ساتبیز (Sotheby's) به مبلغ 1/8 میلیون دلار به فروش رفت. خریدار این خاک ناشناخته مانده است.

به گزارش روزنامه نیویورک تایمز (The New York Times) امروز یکشنبه اول مرداد، این کیسه سفید رنگ که از ذرات خاک و سنگ ریزه‌های کره ماه پر شده است در سال 1969 میلادی توسط نیل آرمسترانگ اولین انسانی که بر روی ماه قدم گذاشت جمع‌آوری شده بود.

شرکت ساتبی از ذکر نام خریدار این «عتیقه فضایی» خودداری کرده است و تنها گفته است که وی یک شهروند آمریکایی است.

نیویورک تایمز می‌نویسد: «این فروش بخشی از حراج 137 فقره اقلام مربوط به اکتشافات فضایی بوده است که در میان آنها عکس‌های فضایی و اجزای سفینه‌ها دیده می‌شود.»

این حراج همزمان با چهل و هشتمین سالگرد گام گذاشتن نیل آرمسترانگ و باز آلدرین (Buzz Aldrin) دو فضانورد تاریخی آمریکایی بر روی کره ماه برگزار شده است.

کاساندرا هاتون (Cassandra Hatton) از مدیران ساتبی در مورد این حراج گفته است: «بیش از 500 نفر از علاقمندان از 12 کشور جهان در این حراج شرکت کرده بودند. ما معمولاً انتظار دیدن این همه خریدار را نداریم. برخی از آنها کودکان خود را هم همراه آورده بودند چون پیر و جوان عاشق مسایل فضایی هستند.»

جالب توجه است که این کیسه در سال 2002 در موزه فضایی کانزاس گم شده بود اما سرانجام سال بعد بطور اتفاقی در گاراژ خانه آقای مکس آری (Max Ary) سرپرست این موزه پیدا شده بود!

پس از برگرداندن آن به ' ناسا' (NASA) شخصی به اسم خانم نانسی کارلسون (Nancy Carlson) آن را به مبلغ 955 دلار از روی اینترنت خریده بود. خانم کارلسون آن را به ناسا برگردانده بود چون معتقد بود ارزش آن بیشتر از مبلغی است که برای آن پرداخته است. سرانجام ناسا پس از مدتی آزمایش متوجه شد این همان خاکی است که آرمسترانگ به زمین برگردانده است!

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More