شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کلیددار شهرداری تهران چه کسی خواهد شد

 

محمد توسلی،  سید رضا زواره‌ای، کمال‌الدین نیک‌روش،غلامحسین دلجو، محمدکاظم سیفیان ، حسین بنکدار، محمد نبی حبیبی، سید مرتضی طباطبائی، غلامحسین کرباسچی، مرتضی الویری، محمدحسن ملک‌مدنی، محمدحسین مقیمی، محمود احمدی‌نژاد، علی سعیدلو و  محمدباقر قالیباف نام ۱۵ شهردار منتخبی است که از آغاز جمهوری اسلامی تا کنون به‌عنوان شهردار بر مسند شهرداری تهران نشسته‌‌اند.

به گزارش ایسنا، در میان اسامی یاد شده محمدباقر قالیباف با ۱۲ سال سابقه، طولانی‌ترین سابقه مدیریت شهرداری تهران را آنِ خود کرده است با این حال شهریورماه جاری عمر شهردار بودن او به پایان خواهد رسید.

با آغاز فعالیت پنجمین دوره شورای شهر تهران که به احتمال زیاد از مرداد ماه خواهد بود، انتخاب شهردار از مهمترین مسئولیت‌های منتخبان شورای پنجم خواهد بود.  

مرتضی الویری، رئیس سِنی شورای پنجم چندی پیش درباره  ویژگی‌های حداقلی شهردار آینده‌ی تهران گفت: «داشتن مدرک کارشناسی ارشد، حداقل ۲۵ سال سن، نداشتن محکومیت کیفری و التزام به قانون اساسی از ویژگی‌های حداقلی شهردار آینده‌ی تهران است. با این حال، ۱۶ مشخصه‌ی عمومی نیز برای شهردار تهران در نظر گرفته شده که مهم‌ترین آن اشتهار به پاکدستی و باور به مبارزه با فساد است؛ چرا که در حال حاضر، مسأله‌ی اصلی که با آن روبه‌رو هستیم، وجود فساد نهادینه‌شده در شهرداری است و این معضل فقط با حضور شهرداری فسادستیز کاهش خواهد یافت».
الویری اعتبارات و بودجه و تنوع فعالیت‌های شهرداری تهران را معادل ۱۲ وزارتخانه دانست و گفت: «جایگاه مهم تهران ایجاب می‌کند که شهردار این شهر، سابقه‌ی کاری موفقی در سمت‌هایی همچون معاون وزیر، معاون رئیس‌جمهوری یا نمایندگی مجلس داشته باشد».
علی اعطا عضو منتخب شورای پنجم نیز درتوئیت جدید خود از بررسی گزینه‌ها و انتخاب شهردار جدید پایتخت در هفته پیش‌رو خبر داده و نوشته است : «هفته آینده، حساس‌ترین کار شوراست؛ انتخاب شهردار».

 

 

ناهید خداکرمی عضو منتخب شورای شهر پنجم نیزدر جدیدترین پست توئیتری خود در ارتباط با حضور زنان نوشت:«برای شهرداری تهران حتما کاندیدای زن خواهیم داشت». در میان چهره‌های نام‌برده توسط خداکرمی، نام معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و شهیندخت ملاوردی معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده نیز به چشم‌می‌خورد.

 

 

معصومه ابتکارچندی پیش  در حاشیه جلسه هیأت دولت در جمع خبرنگاران در واکنش به شایعه احتمال حضورش در شهرداری‌ تهران اظهار کرد: «این‌ها از شایعاتی است که من هم فقط در رسانه‌ها دیده‌ام».

بازار گمانه‌‌زنی‌ها درخصوص این‌که چه کسی شهردار خواهد شد، داغ است. اعضای شورای ۲۱ نفره تاکنون گزینه مشخصی را اعلام نکرده‌اند اما الیاس حضرتی  نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، در صفحه شخصی خود درتوئیتر نوشت: «جدی‌ترین گزینه‌ها برای شهرداری تهران محمدعلی نجفی، حسین مرعشی، حبیب الله بیطرف، محسن هاشمی و محمود حجتی هستند که شانس دو نفر آخر بیشتر است.»

 

محمدعلی نجفی: متولد ۱۳۳۰ و ۶۶ ساله است. او  در دولت‌های دکتر باهنر، مهدوی کنی و مهندس موسوی وزیر فرهنگ و آموزش عالی و از ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۶ در دولتهای موسوی و هاشمی رفسنجانی وزیر آموزش و پرورش ایران بود.او در دولت اول خاتمی رئیس سازمان برنامه و بودجه بود. در سال۱۳۸۶ به عضویت در سومین دوره شورای شهر تهران درآمد.  درسال ۱۳۹۲ به دنبال انتصاب به عنوان رئیس سازمان میراث فرهنگی از این سمت استعفا داد. در کارنامه‌ی خدمتی او ریاست سازمان برنامه و بودجه و وزیر فرهنگ و آموزش عالی نیز به چشم می‌خورد.
چندی پیش نجفی در واکنش به شائبه شهردار شدنش گفت: «صحبت جدی برای شهردار شدن من برای تهران نشده است اما اگر پیشنهاد شود روی آن فکر می‌کنم، البته بین اعضای شورای شهر وقتی صحبت از کاندیداها بوده نام بنده نیز مطرح شده، اما صحبت جدی نشده است».
 

حسین مرعشی: متولد  ۱۳۳۷، رفسنجان است. او نمایندهٔ دوره‌های پنجم و ششم مجلس شورای اسلامی بوده و دایره مسئولیت‌های او از جهاد سازندگی شروع و به سازمان میراث فرهنگی و گردشگری ختم شده است. مرعشی در کارنامه‌ی فعالیت‌های خود، استانداری کرمان، ریاست دفتر هاشمی رفسنجانی در دوره ریاست جمهوری او و ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را نیز در دوره اصلاحات  دارد و در حال حاضر نیز از فعالان سیاسی اصلاح‌طلب و سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی است.

محسن هاشمی رفسنجانی: متولد  ۱۳۴۰ در قم است.او با بیش از یک میلیون و هفتصد هزار رأی و با فاصله زیاد از نفربعدی، به‌عنوان نخستین منتخب وارد شورای شهر تهران در دوره پنجم شد . هاشمی در دوران قالیباف به‌عنوان مدیرعامل متروی تهران مشغول به فعالیت بود؛ محسن هاشمی رفسنجانی در  اسفندماه ۱۳۸۹ از سمت ریاست هیأت‌مدیره و مدیر عاملی شرکت متروی تهران کناره‌گیری کرد و شهردار وقت تهران هم با استعفایش موافقت کرد و او را به سمت مشاور شهردار و عضو هیأت‌مدیره منصوب کرد.
او در چهارمین دوره‌ی شورای شهر، گزینه‌ی اصلاح‌طلبان برای شهرداری تهران بود که در نهایت با یک رأی کمتر انتخاب نشد و به دانشگاه آزاد رفت تا معاون عمرانی شود. هرچند محسن هاشمی بارها و بارها به شائبه شهردار شدنش واکنش نشان داده و حتی در آخرین اظهارنظرش عنوان کرد: «لازم است که به سمتی نرویم که موضوع انتخاب شهردار از ابتدا باعث اختلاف بین اعضای شورای شهر شود و باید اجازه دهیم اعضای شورا در فضای آرام و سالم این موضوع را بررسی کنند و دلیلی ندارد از پیش فرضیاتی مطرح کنیم که باعث رد و بدل شدن حرف‌هایی شود که نگاه اختلاف‌گرایانه را موجب شود.» اما در دوره قبلی که رقابتی نفس گیر فی مابین او و قالیباف وجود داشت، هاشمی برنامه‌ای کامل و جامع برای شهر تهران ارائه کرده بود.
 

حبیب الله بیطرف: متولد ۱۳۳۵ در استان یزد است و ۶۱ ساله. در حال حاضر معاون مهندسی، پژوهش و فناوری وزرات نفت و رئیس سازمان نظام مهندسی استان تهران است. بیطرف سابقه مدیریتی چهار ساله در سمت استانداری یزد، پنج سال در سمت معاونت وزیر نیرو و هشت سال نیز وزیر نیرو در دولت‌های هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد.
 

محمود حجتی: متولد ۱۳۳۴  و ۶۲ ساله است، او در حال حاضر وزیر جهاد کشاورزی است و به‌عنوان یکی از گزینه‌های جدی شهرداری تهران مطرح است.
او در واکنش به صحت اخبار مربوط به پیشنهاد شهردار شدنش در تهران نیز گفته بود: «در همین حد که در سوال آمد، من هم شنیدم و اعضای شورای شهر پنجم با من صحبتی  نداشتند و هم اکنون مشغول انجام کارم در وزارت جهاد کشاورزی هستم و فعلا در دولت هستم، دارم کارم را انجام می دهم.»
 

شهیندخت مولاوردی : متولد ۱۳۴۴  در شهر خوی در استان آذربایجان غربی و ۵۲ ساله است.  حقوق‌دان،  پژوهشگر و فعال امور زنان، معاون رئیس‌جمهور ایران در امور زنان و خانواده است.
او  دبیر کل جمعیت حمایت از حقوق بشر زنان و  مسئول کمیته حقوقی ائتلاف اسلامی زنان را در کارنامه کاری خود دارد.
 

عباس آخوندی: متولد ۱۳۳۶ و استاد دانشگاه است. او در حال حاضر وزیر راه و شهرسازی است و یکی از منتقدان سیاست‌های شهرسازی قالیباف، شهردار فعلی پایتخت بوده به‌گونه‌ای که در جدیدترین اظهارنظرش در پاسخ به این سوال که به عملکرد قالیباف در شهر تهران چه نمره‌ای می دهید، عنوان کرد« شهرداری که قانون بفروشد اگر از هر انگشتش طلا هم بریزد، فاقد ارزش است؛ چون ما معتقدیم هر گونه توسعه‌ای باید مبتنی بر قانون باشد».
او درواکنش به احتمال شهردارشدنش نیز گفته است: «بحث شخص من اصلا مطرح نیست و به هیچ عنوان به این مساله فکر هم نمی‌کنم. ولی به عنوان نماینده دولت مرکزی برایم بسیار مهم است که نظام مدیریت شهری در تهران و تمام کلانشهرها در آینده قانون‌مدار باشد و طرفدار حقوق شهروندان و به شهرسازی «ریل پایه» باور داشته و به وجوه مختلف شهرسازی از جهت زیبایی، فضاهای عمومی و... نیز توجه کند».

معصومه ابتکار: متولد ۱۳۳۹ و ۵۷ ساله است. در حال حاضر معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ایران است اما در کارنامه فعالیت خود عضویت در شورای شهر را نیز دارد.
ابتکار نخستین زنی بود که پس از انقلاب اسلامی به کابینه هیات دولت راه یافت و در سال ۹۲ گزینه شهرداری تهران بود و حتی برنامه  پنج محوری به شورای شهر ارائه کرد.

حال باید منتظرماند که آیا شهردار تهران  در میان اسامی گفته‌شده انتخاب می‌شود یا به قول برخی‌  یک چهره آشنا برمسند ریاست شهرداری خواهد نشست.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More