شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

واعظی خواستار رفع فیلترینگ از توییتر شد

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معتقد است، با توجه به استفاده مدیران از شبکه اجتماعی توییتر، کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ باید در مورد رفع این شبکه اجتماعی تجدید نظر کند. هم اکنون تعداد کاربران این وب‌گاه از مرز ۲۰۰ میلیون نفر گذشته‌است. در توییتر افراد مشهور بسیاری عضو هستند و دنبال کننده‌هایی میلیونی دارند در میان نام‌های مشهورخارجی، محمدجواد ظریف ، وزیرامورخارجه ایران یکی از افرادی است که با داشتن حساب کاربری در این صفحه اجتماعی، بسیار فعال است.

وزیر ارتباطات همچنین از مذاکره با مدیران شبکه‌ی اجتماعی اینستاگرام درخصوص فیلترکردن صفحات غیراخلاقی این شبکه اجتماعی خبر داد. به گفته‌ی او،‌ این شبکه درحال حاضر رمزگذاری شده و وزارت ارتباطات  با مجوز شورای عالی فضای مجازی با مدیر این شبکه تماس گرفته است. مدیران شبکه اینستاگرام، آمادگی خود را درخصوص فیلتر کردن برخی صفحات اجتماعی که از نظر اخلاقی دارای مصادیق مجرمانه می‌باشد را اعلام کرده است.

واعظی در تلاش است که در یک زمان مشخص با مدیران این شبکه جلسه بگذارد و محدودیت‌های خود و نیز مفاهیمی که از نظر قانون، مقررات، سنت، فرهنگ و دین اسلام  برای انتشار قابل قبول نیست را به آنها توجیه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر ، وزیر ارتباطات همچنین در مورد تصمیم گیری نهایی برای سرویس اینترنت نامحدود و توقف فروش اینترنت حجمی گفت: «کار کارشناسی این طرح به اتمام رسیده و روز یکشنبه هفته آینده در جلسه فوق العاده کمیسیون تنظیم مقررات ارائه می‌شود که امیدواریم در همان جلسه به تصویب برسد.»
زمان تعیین شده از سوی وزیر ارتباطات ظرف دوماه آینده خواهد بود که پس از ابلاغ به اپراتورها در چارچوب جدیدی که از سوی اپراتورها تعریف می‌شود برای کاربران اعمال خواهد شد.
کار کارشناسی موضوع اینترنت نامحدود در چهار جلسه صورت گرفت دراین میان وزارت ارتباطات قصد دارد با اجرای این طرح حجم فروشی اینترنت را متوقف کند تا  دیگر کاربران مجبور نباشند برای خرید اینترنت بارها در یک ماه هزینه حجم پرداخت کنند.
بر اساس مصرف کاربران سه مدل بسته اینترنت نامحدود را با سرعت ۲ تا ۳ مگابیت، ۳ تا۶ مگابیت و ۶ تا ۱۶ مگابیت در نظر گرفته شده است  و اگر یک کاربر در طول روز ۶ ساعت استفاده مختلف از اینترنت داشته باشد ۱۰ برابر آن از اینترنت داخل استفاده کند، یک قیمت مشخص را پرداخت خواهد کرد.  در این زمینه اپراتورها باید ظرف یک تا دو ماه آینده چارچوب جدیدی را برای ارائه سرویس به مشترکان تعریف کند.

 

  • تفکیک سنی کاربران اینترنت در انتظار تصویب کارگروه فیلترینگ

وزیر ارتباطات همچنین در مورد دسترسی کاربران به اینترنت بر اساس سن، جنسیت و شغل که پیش از این از سوی دبیر شورای عالی فضای مجازی مطرح شده بود گفت: «ما در گذشته سیستم فیلترینگ را تنها از مبادی ورودی کشور اعمال می کردیم اما هم اکنون هر یک از اپراتورها می توانند مطابق سرویسی که می دهند، فیلترینگ را اعمال کنند.»
حال با توجه به گفته‌های واعظی، از نظر فنی اقدامی صورت گرفته است که سرویس اینترنت برای کاربران با توجه به سن، جنسیت و شغل تفکیک شود. برای مثال نحوه دسترسی به اینترنت یک استاد دانشگاه یا پزشک با یک کاربر خانگی متفاوت باشد. این موضوع از نظر وزارت ارتباطات  قابل اجرا است و باید مصادیق کارگروه تعیین مصادیق فیلترینگ آن تایید و برای آن مصوبه صادر کند.
وزیر ارتباطات با اشاره به این‌که اپراتورها در بحث کاهش قیمت اینترنت خوب عمل کرده اند، گفت: «اما همچنان قیمت سرویس صوت موبایل گران است و اپراتورها باید بسته ترکیبی صوت و موبایل را با هم ارائه کنند.»
او در مورد برخی شنیده‌ها مبنی بر تحریم سایت‌های ایرانی با دامنه دات کام از سوی آمریکا خاطر نشان کرد: «من این موضوع را نشنیده ام و برعکس آن شنیده‌ام که در هفته گذشته موضوعاتی رخ داده که ممکن است برخی گشایش‌ها در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و پلت‌فرم‌های خارجی در ایران به‌وجود بیاید.»
نتیجه تحقیق مؤسسه پژوهشـــی بریتانیایی GlobalWebIndex از ۵هزار کاربر سراسر جهان، نشـــان می‌دهد که کاربـــران اینترنت در جهان به طور متوســـط روزانه، ۱۰۹دقیقه را در شبکه‌های اجتماعی سپری می‌کنند، درحالی که تا پایان ســـال ۲۰۱۶ میلادی تعداد کاربران شـــبکه‌های مختلف اجتماعی در ژاپن، به حدود۸۶/۷۴میلیون نفر رســـیده ولـــی آنها روزانه به طور متوســـط ۱۹دقیقه در شـــبکه‌های اجتماعی وقت می‌گذرانند که کمترین میانگین حضور در جهان است. ســـید مرتضی موسویان، رئیس مرکز فناوری اطالعات و رســـانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد درمردادماه سال‌جاری عنوان کرده بود که ایرانی‌ها حدود ۵ تا ۹ ساعت وقت خود را در شبکه‌های اجتماعی می‌گذرانند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More