شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مریم میرزاخانی نابغه ریاضی درگذشت

 

مریم میرزاخانی نابغه ریاضی ایرانی به دلیل ابتلا به سرطان درگذشت.

تیرماه سال ۱۳۹۶ اعلام شد "مریم میرزاخانی" برنده مدال فیلدز،  به دلیل ابتلا به سرطان در بیمارستانی در آمریکا بستری است. یکی از نزدیکان او گفته بود که حال مریم  وخیم است. میرزاخانی از چهار سال پیش به سرطان سینه مبتلا شد پس از زمانی این بیماری  به مغز استخوانش سرایت کرد. او امروز در تاریخ ۲۴ تیر ۱۳۹۶ در اثر بیماری سرطان درگذشت.

فیروز نادری، مشاور مدیریت در ناسا، نیز لحظاتی پیش با انتشار پستی در ایستاگرام خود درباره مرگ مریم میرزاخانی نوشت: «امروز یک چراغ خاموش شد. این قلبم را به درد می‌آورد، خیلی زود رفت.»

 

 

A light was turned off today.‎ It breaks my heart .‎.‎.‎.‎.‎ gone far too soon.‎

A post shared by Firouz Naderi (@firouz_michael_naderi) on

 

مریم میرزاخانی در ۱۳ اردیبهشت ۱۳۵۶ در تهران بدنیا آمد. در دبیرستان فرزانگان تهران تحصیل کرد. او برنده مدال طلای المپیاد جهانی ریاضی در سال‌های ۱۹۹۴ (هنگ‌کنگ) و ۱۹۹۵ (کانادا) شد و در این سال به عنوان نخستین دانش‌آموز ایرانی نمرهٔ کامل المپیاد را گرفت.

در اسفندماه ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجویان ریاضی شرکت‌کننده در بیست و دومین دورهٔ مسابقات ریاضی دانشجویی، که در آن تیم متشکل از میرزاخانی، ایمان افتخاری و حسین نمازی در آن رتبهٔ اول کشور را کسب کرده بودند، به دره سقوط کرد و طی آن شش تن از دانشجوی نخبهٔ ریاضی دانشگاه صنعتی شریف شامل آرمان بهرامیان، رضا صادقی - برندهٔ دو مدال طلای المپیاد جهانی - علیرضا سایه‌بان، علی حیدری، فرید کابلی، مجتبی مهرآبادی و مرتضی رضایی دانشجوی دانشگاه تهران که اغلب از برگزیدگان المپیادهای ملی و بین‌المللی ریاضی بودند، جان باختند و مریم میرزاخانی از جمله دانشجویان بازمانده از این سانحه بود.

مریم نخستین دختری بود که به تیم المپیاد ریاضی ایران راه یافت؛ نخستین دختری بود که در المپیاد ریاضی ایران طلا گرفت؛ نخستین کسی بود که دو سال مدال طلا گرفت و نخستین فردی بود که در آزمون المپیاد ریاضی جهانی نمرهٔ کامل گرفت. سپس در سال ۱۹۹۹ کارشناسی خود را در رشته ریاضی از دانشگاه شریف و دکترای خود را در سال ۲۰۰۴ از دانشگاه هاروارد به سرپرستی کورتیس مک‌مولن از برندگان مدال فیلدز گرفت.

از مریم میرزاخانی به عنوان یکی از ده ذهنِ جوان برگزیدهٔ سال ۲۰۰۵ از سوی نشریه پاپیولار ساینس در آمریکا برگزیده و از اوبه عنوان ذهن برتر در رشتهٔ ریاضیات تجلیل شد. میرزاخانی برنده جوایزی چون جایزه ستر از انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳، جایزه کلی و مدال فیلدز در سال ۲۰۱۴ است. او از یازدهم شهریور ماه ۱۳۸۷ (اول سپتامبر ۲۰۰۸) در دانشگاه استنفورد استاد دانشگاه و پژوهشگر رشتهٔ ریاضیات است.  پیش از این، او استاد دانشگاه پرینستون بود.

میرزاخانی در سال ۲۰۰۹ به خاطر دستاوردهایش در ریاضیات برنده جایزه بلومنتال شد. در اعلامیه‌ای که انجمن ریاضی آمریکا به مناسبت برنده شدن این جایزه برای میرزاخانی منتشر کرد، دلیل گرفتن این جایزه مهم ریاضی، "خلاقیت استثنایی، و تز (دکترای) مبتکرانه که در آن، ابزارهای گوناگونی از هندسه هذلولوی گرفته تا روش‌های کلاسیک فرم‌های اتومورفیک و تقلیل سیمپلکتیک برای بدست آوردن نتایجی در سه مساله مهم ترکیب شده‌اند " عنوان شد.
مریم میرزاخانی در ماه مه سال ۲۰۱۶ به عضویت در آکادمی ملی علوم برگزیده شد.او نخستین ایرانی-آمریکایی بود که به عضویت در این آکادمی برگزیده شد.

مریم، ۴ سال پیش به سرطان سینه مبتلا شد. حتی سرطان هم نتوانست او را از دنیای ریاضیات کنار بزند. او همان زمان مدال فیلدز را دریافت کرد. در تیر ۱۳۹۶یکی از بستگان نزدیکش به رسانه‌ها اعلام کرد که مریم بار دیگر به سرطان مغز استخوان مبتلا شده  و اکنون در بیمارستانی در آمریکا بستری است و پدر و مادرش برای مراقبت از او به آمریکا رفته‌اند.
محمد علی نجفی مشاور ریاست جمهوری حسن روحانی به این پیشامد واکنش نشان داد و با بیان این‌که او جواهری برای زنان ایران و تمام زنان جهان است گفت: « او به عنوان الگوی فروتنی و انسان دوستی در کنار توانمندی علمی و ذهنی است از همه خواست که برای سلامتی او دعا کنند». دعاهای قلبی مردمی کارساز نبود و غول سرطان کار خودش را کرد و مریم زنی که بیشتر نخستین‌ها از آن او بود برای نخستین بار نتوانست معادله‌ مرگ را حل کند، او امروز در سن ۴۰ سالگی برای همیشه چشم از جهان فرو بست.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More