شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آتش سوزی جنگل‌های بلوط «مُنگره» اندیمشک

 

جنگل‌های بلوط در بخش الوار گرمسیری شمال استان خوزستان از روز گذشته در آتش می سوزد و به گفته امدادگران تنها راه اطفای آْن استفاده از بالگرد است.
به گزارش فارس، جنگل‌های بلوط در بخش الوار گرمسیری شمال استان خوزستان از روز گذشته در آتش می‌سوزد، آتش جنگل «مُنگره» به دلیل نبود بالگرد برای امداد رسانی همچنان ادامه دارد.
بنابرگزارش‌های مردمی بیش از هزار هکتار از اراضی مرتعی و جنگلی درگیر آتش سوزی هستند.
به دلیل صعب العبور بودن این منطقه حضور فعالان محیط زیست هم راه به  جایی نبرده و تنها راه اطفای حریق استفاده از بالگرد است.

منگره با جاذبه‌های فراوان گردشگری در فاصله ۵۰ کیلومتری شمال اندیمشک و در منطقه بخش الوار گرمسیری قرار دارد و از آن به عنوان بهشت جاذبه‌های طبیعی و قطب تولید انار منطقه یاد می‌شود.

چندی پیش علی تیموری، مدیرکل دفترشکار وسید سازمان حفاظت محیط زیست،‌ درباره آمار آتش‌سوزی‌های سال‌های اخیر گفت:«در سال ۹۳، شش‌هزار و ۷۰۰ هکتار از مراتع و مناطق حفاظت شده و جنگلی کشور دچار حریق شده که بر همین اساس سازمان حفاظت محیط زیست طبق یک برنامه منسجم، منظم و مفصلی را در دستور کار قرار داد تا بتواند در سال‌های بعد میزان آتش سوزی را کاهش دهد».
او ادامه داد: «در سال ۹۴ ، سه هزار و ۴۰۰ هکتار از مناطق چهارگانه و حفاظت شده دچار حریق شد که نسبت به سال ۹۳ کاهش ۵۰ درصدی داشته است اما در سال۹۵ نسبت به سال ۹۴ درخصوص آتش‌سوزی مناطق چهارگانه و حفاظت شده ۳۵ درصد کاهش داشتیم و این آمار به دو هزار و ۲۰۰ هکتار حریق در مناطق چهارگانه و حفاظت شده کشور رسیده است که در مقایسه با سال ۹۳، معادل  ۷۰ درصد کاهش آتش سوزی در مناطق حفاظت شده و جنگل‌های کشور داشته‌ایم».
براساس گفته‌های تیموری، درحال حاضرامسال استان‌هایی مانند خوزستان، کهکیلویه و بویراحمد، کردستان و سیستان و بلوچستان شاهد آتش سوزی بوده که بر اساس آمار اعلام شده نزدیک به  ۱۵ هکتار از این مناطق طعمه حریق شده است آماری که با اخبار منتشر شده در رسانه‌های رسمی مغایرت دارد.
تنها دراوایل ماه گذشته سال جاری،  ۳۰ هکتار از جنگل‌های منطقه ام‌الدبس شهرستان دشت آزادگان در آتش سوخت. همچنین سه آتش‌سوزی در جنگل‌های کبیرکوه استان ایلام درشهرستان‌های آبدانان، دره‌شهر و بدره، به ده‌ها هکتارازجنگل‌های این منطقه خسارت زد که به گفته مدیر کل حفاظت محیط‌ زیست استان ایلام این سهل‌انگاری منجر شد که ۲۰۰ هکتار ازعرصه‌های طبیعی تحت حفاظت این سازمان طعمه آتش‌سوزی شود.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More