شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

کشمکش در مجلس بر سر قرارداد توتال

حسین‌علی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر، از تهیه طرح سه فوریتی توقف موقت قرارداد توتال در مجلس خبر داده و گفته است: «به جهت ‌آسیب‌هایی که در قرارداد توتال وجود دارد و کارشناسی لازم در آن صورت نگرفته و همچنین ضررهایی که متوجه منافع ملت ایران است، برای بررسی کارشناسی بیشتر طرح، طرح سه‌فوریتی در قالب ماده واحدهایی تنظیم شده است.»
وی درگفت‌وگو با خبرگزاری فارس افزود: «این طرح دولت را مکلف می‌کند روند این قرارداد با کنسرسیومی که طرف قرارداد است یعنی شرکت توتال و همچنین شرکت چینی و پتروپارس متوقف شود تا بررسی بیشتری صورت گیرد و از جمله اجرایی شدن بند ۱۳ مصوبه دولت در سال ۹۵ که در خصوص سند رازداری و محرمانگی قراردادهای نفتی است.»

حاجی‌دلیگانی همچنین اعلام کرد که این طرح امروز دوشنبه، ۱۹ تیرماه، در حال امضای نمایندگان است و فردا با قید سه فوریت تقدیم هیأت رئیسه مجلس خواهد شد.

شرکت فرانسوی توتال و جمهوری اسلامی ایران  روز دوشنبه ۱۲ تیر، قرارداد ۲۰ ساله توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی را امضا کردند. شرکت توتال با ۵۰/۱ درصد سهم، اپراتور پروژه خواهد بود و شرکت «سی ان پی سی» چین و پتروپارس ایران هر کدام با ۳۰ درصد و ۱۹/۹ درصد سهم عضو کنسرسیوم توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی هستند. این اولین قرارداد بر اساس الگوی جدید قراردادهای نفتی ایران موسوم به «IPC» محسوب می‌شود که با شرکت‌های خارجی امضا می شود. شرکت توتال پیش از این، فازهای ۲ و ۳ طرح توسعه میدان پارس جنوبی را اجرا کرده بود.

پس از امضای این قرارداد، برخی اصولگرایان و برخی فرماندهان سپاه پاسداران  با آن مخالفت کردند.  عبدالله عبدالهی، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء سپاه گفت که سپاه پاسداران  از این قرارداد خبری نداشت و واگذاری فاز ۱۱ به توتال بدون تشریفات مناقصه بوده است.

احمد علم‌الهدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در خراسان رضوی، نیز این قرارداد را «یک حرکت استثماری و استعماری غرب» خواند.

حسین شریعتمداری، نماینده ‌آیت‌الله خامنه‌ای در روزنامه کیهان، نیز در سرمقاله روز چهارشنبه ۱۴ تیرماه، این روزنامه، ضمن اعتراض به ملاقات حسن روحانی و مدیرعامل شرکت توتال این قرارداد را «خسارت‌بار» خواند. او امضای این قرارداد پس از برگزاری همایش سازمان مجاهدین خلق در پاریس و حضور برنار کوشنر، وزیر اسبق خارجه فرانسه، در این نشست را نشانه «وادادگی» دولت حسن روحانی و «جایزه» دادن به فرانسه با وجود «تحقیر» ایران دانست.
پارس جنوبی حوزه مشترک ایران و قطر است که تاکنون قطر بیشترین سهم را از این شراکت به خود اختصاص داده است.

 

 

  • تکذیب وجود طرح سه فوریتی برای تعلیق قرارداد ایران با توتال

ساعاتی پس از اظهارنظر حسینعلی حاجی‌دلیگانی، جبار کوچکی‌نژاد و محمدجواد ابطحی، نمایندگان رشت و خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی، وجود طرح سه فوریتی برای تعلیق قرارداد نفتی با شرکت توتال را رد کرده‌اند.

جبار کوچکی‌نژاد به خبرگزاری ایرنا گفت چنین طرحی در مجلس مطرح نیست وافزود: «ما در مورد قرارداد توتال در حال نگارش نامه‌ای به رئیس جمهوری هستیم که در این نامه تاکید شده است قرارداد ایران با توتال برخلاف قانون اساسی و دارای ایراداتی است و سلطه بیگانگان را بر ما بیشتر می‌کند.»
همزمان جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس، نیز در همین رابطه گفت: «این جریان بازی خطرناکی را آغاز کرده‌اند. اینان افرادی هستند که به خاطر منافع مالی شخصی دنبال این قرارداد بوده‌اند و اکنون که نتوانستند به آن دسترسی پیدا کرده و منافع خود را نیز در خطر می بینند وارد این بازی شده‌اند.»
او افزود: «این افراد در موضع گیری‌هایشان حرف حساب ندارند، نمی‌گویند ایراد قرارداد با توتال چیست؟ یک بار می‌گویند خیانت است، یک بار می‌گویند امتیاز به خارجی است. بار دیگر می‌گویند که کشور را فروختند اما حرف حساب ندارند و دلیل و برهانی برای این اظهار نظرهای خودشان ندارند.»
میرزایی خاطرنشان کرد: «واقعیت این است که ما نیاز به سرمایه‌گذاری داریم، برای اولین بار پس از سال‌ها در برداشت از گاز و میعانات از قطر پیشی گرفتیم و این قرارداد نیز به این امر کمک می کند ضمن اینکه  فاز ۱۱، فاز پیچیده ای است که نیاز به تکنولوژی  وسرمایه بالایی دارد.»
عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: «اگر خودمان پول نقد داشته باشیم و شرکت خارجی به‌عنوان پیمانکار کار کنند عالی است، ولی ما سرمایه نداریم و شرکت‌های خارجی نیز حاضر نیستند مثل دهه ۵۰ و ۶۰ با کشورهای نفت‌خیز کار کنند.»

در همین حال بهروز نعمتی، سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی، اعلام کرد بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت، در نشست علنی روز چهارشنبه برای ارائه گزارش درباره فرآیند قرارداد توتال حاضر خواهد شد.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More