شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار مطهری به روحانی؛ در انتخاب وزرا معامله نشود

 

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، از اقدام حسن روحانی در معرفی وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم به آیت‌الله علی خامنه‌ای، پیش از معرفی به مجلس، انتقاد کرده و گفته «روش ایشان که قبل از ارائه اسامی کابینه پیشنهادی به مجلس، اعلام می‌کنند که این اسامی خدمت مقام رهبری ارائه شده، کار درستی نیست و باعث می‌شود امکان اظهار نظر درباره این گزینه‌ها محدود شود.»

علی مطهری، امروز جمعه ۳۰ تیرماه، در مصاحبه با وب‌سایت فراکسیون امید مجلس، با بیان اینکه باید ملاک معرفی وزرا، توانمندی و کارآمدی باشد، نه اینکه افراد به رئیس جمهور تحمیل شوند، گفته است: «در دوره قبل به نوعی معامله صورت گرفت و به رئیس جمهور گفته شد که فلان فرد را به عنوان وزیر معرفی کن تا ما کمک کنیم که آن سه وزیر مورد نظر شما هم رأی بیاورند و در همین راستا وزیر کشوری معرفی شد که ما واقعا از عملکردش راضی نیستیم.»

 

علی مطهری

 

مطهری در بیان علت نارضایتی از عملکرد وزیر کشور گفت: «ما نیاز به آدم‌هایی با شخصیت استوار داریم. اگر یک وزیر کشور قوی داشتیم اعتبارنامه خانم خالقی را امضا می‌کرد و به مجلس می‌فرستاد و اجازه اقدام غیر قانونی به شورای نگهبان نمی‌داد، یا در انتخابات اخیر ریاست جمهوری اجازه نمی‌داد که به بهانه عبور از ساعت ۲۴ سه تا چهار میلیون نفر رای ندهند. اگر وزیر کشور قوی داشتیم استانداران قوی انتخاب می کرد و حوادثی مثل حادثه شیراز یا مشهد که استانداران تسلیم فشار شدند و بر خلاف قانون عمل کردند پیش نمی آمد.»

مینو خالقی

 

مینو خالقی از جمله منتخبان اصفهان در انتخابات دوره دهم مجلس شورای اسلامی بود، اما شورای نگهبان پس از اعلام نتیجه انتخابات و با وجود تایید نتیجه کلی شهر اصفهان، صلاحیت او را رد کرد. پرونده او که یکی از خبرسازترین حاشیه‌های دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود، با دستور آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، بسته شد.

غلامرضا حیدری، عضو دیگر فراکسیون امید مجلس نیز امروز، جمعه‌ ۳۰ تیرماه، با طرح انتقاد مشابهی گفته است: «اگر نمایندگان مردم در مجلس بنا به وظیفه قانونی به برخی وزرا رأی مخالف دهند، توجیه و بازتاب این عمل دربرابر تایید رهبری چه خواهد بود؟
او درباره گمانه‌ها درباره حضور زنان در کابینه دوازدهم  نیزاظهارنظر کرده و گفته: براساس تصمیم گرفته شده بناست که در هر وزارتخانه حداقل یکی از معاونت‌ها به زنان سپرده شود و در سطح وزیر نیز اقداماتی در حال انجام است که به حضور زنان در کابینه دوازدهم بیانجامد.

در همین زمینه اخیرا ۱۵۷ نماینده مجلس شورای اسلامی از حسن روحانی خواستند تا از زنان توانمند و شایسته در کابینه استفاده کند.  گرچه برخی از فعالان حقوق زنان می گویند در فهرست پیشنهادی حسن روحانی برای وزارت احتمالا زنی حضور نخواهد داشت؛ با این حال این احتمال می‌رود که مانند کابینه پیشین زنان در دولت آینده حسن روحانی در رده‌های مدیریتی در دولت حضور داشته باشند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More