شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

هشدار خرازی به خروج آمریکا از برجام: برای شرایط جدید آماده‌ایم

کمال خرازی، رئیس شورای راهبردی روابط خارجی جمهوری اسلامی، که به فرانسه سفر کرده است، در گفت‌وگو با شبکه فرانس ۲۴ ، عصر روز جمعه، ۳۰تیرماه، با انتقاد از پایبندی آمریکا به توافق برجام، هشدار داد: «ما خودمان را برای زمانی که آمریکا بخواهد از توافق خارج شود،‌ آماده کرده‌ایم.» او تاکید کرد: «خط قرمز ایران زمانی است که آنها از توافق خارج شوند و این به طور کامل یک شرایط جدید خواهد بود.»
وی افزود: «تمام طرف‌های توافق هسته‌ای باید از خود حسن نیت نشان دهند، اما آن‌چه آمریکا نشان می‌دهد نقض روح و متن توافق است.»
او در این مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره اقدام اخیر واشنگتن برای تحریم ۱۸ فرد و نهاد جمهوری اسلامی نیز تصریح کرد: «این تحریم‌ها نقض توافق هسته‌ای قلمداد می‌شود، به‌ویژه اعمال فشار بر بانک‌های بین‌المللی برای عدم داد و ستد با ایران نمونه‌ای دیگر از نقض این توافق به شمار می‌آید.»

وی افزود: «آمریکایی‌ها به اروپایی‌ها فشار می‌آورند تا با ایران تعامل نکنند و این نقض متن توافق برجام است.» خرازی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه برنامه موشکی جمهوری اسلامی بخشی از پاسخ ایران به این اقدامات آمریکاست؟ بیان کرد: «این حق ماست که موشک‌های‌مان را برای اهداف دفاعی توسعه دهیم که به عنوان پاسخ ما به این اقدامات آمریکا تلقی می‌شود.»
 

  • برای گفت‌وگو با عربستان آماده‌ایم

کمال خرازی در پاسخ به سوال فرانس ۲۴ درباره کاهش روابط کویت با جمهوری اسلامی ایران و اینکه آیا تهران عربستان سعودی را مسوول این اقدام می‌داند، گفت: «ما آماده گفت‌وگو هستیم. ما می‌دانیم که عربستان اشتباهات زیادی مرتکب شده است؛ در یمن، بحرین، عراق و سوریه،‌ اما ما هنوز برای گفت‌وگو آماده‌ایم،‌ چرا که مسائل منطقه از طریق مذاکرات صادقانه حل و فصل خواهد شد.»
 

  • تعجیل ما برای کمک به عراق، به‌دلیل نگرانی از امنیت خودمان بود

خرازی در پاسخ به سوالی درباره حمله اخیر داعش،‌ تصریح کرد: « یکی از دلایلی که ما برای کمک به دولت‌های عراق و سوریه تعجیل کردیم، به دلیل نگرانی درباره امنیت خودمان بود،‌ زیرا آنها بسیار به مرزهای‌مان نزدیک بودند. بغداد در آستانه سقوط قرار داشت و آنها به راحتی می‌توانستند به مرزهای ایران بیایند، بنا براین ایران هدف تهدید این تروریست‌ها و شکننده بود.»
 

  • سوریه و یمن دو موضوع کاملا متفاوت

وی در پاسخ به این سوال که چرا ایران در سوریه از اسد و در یمن از حوثی‌ها حمایت می‌کند،‌ تصریح کرد: «این دو کاملا با یکدیگر متفاوت‌اند. ما در سوریه با دخالت نیروهای خارجی برای تغییر مخالفیم،‌ اما در یمن این حق مسلم مردم یمنی است که در امور داخلی کشورشان نقش داشته باشند. آنها نمی‌خواهند رژیم را تغییر دهند مثل بحرین. مردم بحرین برای تغییر رژیم تلاش نمی‌کنند، آنها تنها خواهان حقوق طبیعی خود هستند و می‌خواهند در نظام سیاسی‌شان نقش داشته باشند.»
 

  • ایران در منطقه تنش ایجاد نمی‌کند، بلکله به ثبات کمک می‌‌کند

کمال خرازی در ادامه این گفت‌وگو درباره ادعاها مبنی بر تلاش ایران برای افزایش نفوذ خود در منطقه که به افزایش تنش‌ها منجر می‌شود، گفت: «ایران تنش ایجاد نمی‌کند. ایران برای ایجاد ثبات تلاش می‌کند. ما به دولت‌های عراق و سوریه کمک کردیم تا ثبات و امنیت منطقه را حفظ کنیم،‌ اما آنها از گروه‌های تروریستی حمایت می‌کنند و این به بی‌ثباتی و ناامنی منجر می‌شود. این دو با هم متفاوت است.» وی افزود: «ما به طور طبیعی در منطقه نفوذ داریم و این مختص به سال‌های اخیر نیست، بلکه همیشه و در طول تاریخ نفوذ داشته‌ایم. ما در حال حاضر از طریق حمایت از دولت‌های عراق و سوریه برای مقابله با تروریسم دارای نفوذ هستیم و این قابل قبول و معمول است.»

 

  • دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده نکرده

کمال خرازی درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی در سوریه، توسط بشار اسد و اینکه ایران چگونه این مساله را توجیه می‌کند، گفت: «جمهوری اسلامی ایران هرگز استفاده از سلاح‌های شیمیایی را تصدیق نمی‌کند، اما باید ثابت شود که دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی استفاده کرده است. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد داعش و دیگر گروه‌های تروریستی تسلیحات شیمیایی را به کار گرفته‌اند نه دولت سوریه.» او در پاسخ به سوالی درباره تغییر موضع امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، مبنی بر این‌که کنار رفتن اسد دیگر اولویت فرانسه نیست، گفت: «ما از تغییر موضع فرانسه استقبال و آن‌را تحسین می‌کنیم زیرا این واقع‌بینانه‌تر است. ما قطعا آماده همکاری با دولت فرانسه برای افزایش امنیت منطقه هستیم و راه‌های آن باید مورد بحث و بررسی قرار گیرد.»
 

  • بی‌گناهی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران باید ثابت شود

کمال خرازی در پاسخ به سوال دیگری درباره بازداشت اخیر یک شهروند آمریکایی در ایران و اینکه برخی وی را بی‌گناه می‌دانند، تصریح کرد: «اگر وی بی‌گناه بود،‌ صحبت‌های شما قابل فهم بود،‌ اما باید ثابت شود که وی بی‌گناه است. در همه دنیا این اتفاق می‌افتد که افرادی جاسوسی می‌کنند و مرتکب جرم می‌شوند،‌ بنابراین باید بازداشت شوند. چرا باید چنین حساسیتی درباره ایران وجود داشته باشد که وقتی یک نفر دستگیر می‌شود، حتما بی‌گناه است. اگر بی‌گناه نباشد پرونده علنی می‌شود تا مشخص شود که وی چه جرمی مرتکب شده و به دلیل چه فعالیتی بازداشت شده است. در فرانسه و هم‌چنین انگلیس و روسیه، این بازداشت‌ها وجود دارد. این اتفاقات همه جا روی می‌دهد.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More