شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نگرانی عفو بین‌الملل از صدور مجدد حکم اعدام برای محمدعلی طاهری

 

سازمان عفو بین‌الملل با انتشار بیانیه‌ای، از احتمال صدور مجدد حکم اعدام برای محمدعلی طاهری، زندانی عقیدتی که بیش از ۶ سال است که در سلول‌ انفرادی زندان اوین نگهداری می‌شود، خبر داد. این سازمان که مقر آن در لندن است از مقامات جمهوری اسلامی خواسته تا این زندانی را که به «فساد فی‌الارض» متهم است، بدون قید و شرط آزاد کند.

عفو بین الملل در بیانیه‌ی خود همچنین خواستار تحقیقات بی‌طرف و مستقل در مورد وضعیت این زندانی عقیدتی و ممنوعیت شکنجه و بدرفتاری با او شد. این سازمان تاکید کرده که محمدعلی طاهری در معرض خطر محکومیت به اعدام برای دومین بار قرار دارد.
محمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری، اعلام کرده که تا پایان تیرماه سال جاری، جلسه دادگاه موکلش برگزار می‌شود. در طی جلسه محاکمه وی که ۱۶ اسفندماه ۱۳۹۵برگزار شد، قاضی پرونده از وی خواست تا پاسخ سوالاتی که به صورت مکتوب به وی ارائه شده است، را در جلسه بعدی دادگاه بیان کند. سوالات ارائه شده، مرتبط با نوشته‌های این زندانی عقیدتی درباره عرفان حلقه است، با این حال مقامات زندان درخواست وی را مبنی بر دسترسی به کپی نوشته‌های پیشین او جهت پاسخ‌دهی به این سوالات را رد کرده‌اند. این درحالی است که بدون این نوشته‌ها پاسخ سوالات به طور کامل داده نمی‌شوند.

محمدعلی طاهری در سال ۱۳۸۰ موسسه‌ای به نام «عرفان حلقه» تاسیس کرد که در آن به فعالیت‌هایی مربوط به «طب مکمل ایرانی، فرادرمانی و سیمنتولوژی» مشغول بود. در دهه هشتاد او آزادانه کلاس‌هایش را برگزار می‌کرد و کتاب‌هایش بدون هیچ ممنوعیتی در ایران به فروش می‌رسید. با فراگیر شدن آموزه‌هایش و اقبال گسترده مردم از او، محدودیت‌های حکومت علیه او شدت گرفت. محمدعلی طاهری در سال ۱۳۹۰ بازداشت شد و حکم اولیه‌ای که برایش صادر شد «اعدام» بود. سال ۹۵ حکم اعدام او در دیوان عالی کشور نقض و پرونده برای رسیدگی مجدد به دادگاه انقلاب ارجاع شد.
با این همه محمود علیزاده طباطبایی، وکیل محمدعلی طاهری،  به نقل از وی اعلام کرده که او موسسه‌اش را با مشارکت دو نفر از سرداران انتظامی امنیتی وقت (سردار علیپور و سردار جورکش)  تاسیس و اقدام به برگزاری کلاس کرده است.
فعالان حقوق بشر و وکلای حامی محمدعلی طاهری، از جمله شیرین عبادی، علت دستگیری محمدعلی طاهری را «واهمه حکومت از نفوذ او» در میان مردم و طرفدارانش می‌دانند و خواستار آزادی هرچه سریع‌تر او شده‌اند.

هواداران محمدعلی طاهری در سال‌های اخیر چندین تجمع اعتراضی برگزار کرده‌اند و تعدادی از آن‌ها بازداشت و زندانی شده‌اند. در خارج از کشور نیز در حمایت از محمدعلی طاهری تجمع‌هایی برگزار شده است.
پیشتر برخی از رسانه‌های اصولگرا خبر داده بودند که برخی از مراجع تقلید از جمله ناصر مکارم‌شیرازی، لطف‌الله صافی گلپایگانی و محمد علی علوی‌گرگانی، حکم ارتداد طاهری را صادر کرده‌اند». با این حال خبرگزاری ایلنا، دهم شهریور۹۴ به نقل از آیت‌الله مکارم شیرازی اعلام کرده بود که «حکم به ارتداد صحت ندارد، ولی ایشان انحرافات فراوانی دارند و شرکت در کلاس‌های ایشان جایز نیست». آیت‌الله علوی گرگانی نیز اعلام کرد که «هیچگونه فتوای قطعی» مبنی بر «ارتداد» محمدعلی طاهری داده نشده‌است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More