شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فروش‌شتابزده املاک؛ مشکلات آینده مدیریت شهرداری

 

محسن هاشمی یکی از مدیران شهرداری تهران در ١٠ سال اخیر بود که  بعد از بیست‌واندی سال دو سال پیش،  مدیریت مترو را با انتخاب و رویکرد جدید قالیباف واگذاشت و سراغ امور عمرانی در دانشگاه آزاد رفت. او نه به ‌واسطه رقابتی که در دوره آخر انتخاب شهردار تهران با قالیباف داشت، بلکه به‌ واسطه سال‌ها همکاری با او در مهم‌ترین پروژه شهری یعنی مترو، می‌تواند مرجع خوبی برای ارزیابی عملکرد شهرداری تهران دانست. محسن هاشمی که در حال حاضر می‌توان از او به‌عنوان نفر اول منتخبین پنجمین دوره شورای شهر تهران نام‌ برد  با پرداختن به عملکرد شهرداری در طی این سالها، بدهی‌های این سازمان را بیش از ۲۰هزار میلیارد تومان عنوان کرد.

به گفته‌ی هاشمی، یک‌سری از این بدهی‌ها به پیمانکاران است و یک‌سری دیگر از بدهی را به موسسات‌دولتی مانند بیمه‌ها دانست. یک‌سری بدهی نیز وجود دارد که در شهرداری معروف به هولوگرامی یا تراکم‌فروشی است و در اختیار یک‌سری افراد است که در حقیقت پیش‌خور کردن شهر است».

به گزارش ایلنا، این عضو حزب کارگزاران،  با انتقاد از عملکردقالیباف درخصوص مترو گفت: «معتقدم در مدیریت شهر تهران اولویت باید با حمل‌ونقل به عمومی بوده و شهر، انسان‌محور باشد چون پدیده مترو پدیده گرانی است و دولت باید به ساخت مترو کمک کند. متاسفانه درباره مترو، دولت‌ها کمکی نمی‌کردند، در نتیجه نمی‌شد پیشرفت کرد. البته معقتدم از اعتبارات شهرداری بیشتر باید استفاده کنیم اما قالیباف همیشه در برنامه‌های حمل و نقل ترافیک برنامه‌ریزی شده عمل می‌کرد.»
هاشمی دامنه‌ی فساد در شهرداری تهران را به راه‌های رسیدن به پیروزی برخی پیمانکاران در مناقصات عنوان و تصریح کرد: «کارشناسی‌های غیراصولی که متاسفانه سازمان‌دهی شده نیز می‌باشد باعث رواج  یک‌سری فسادها شد و برای این‌که کار مردم سریع‌تر راه بیافتد، بحث زیرمیزی در شهرداری رواج پیدا کرد.»

عضو شورای‌شهر تهران در پنجمین دوره، با اشاره به قوانین زیاد وبخشنامه‌های شهرداری گفت: «ازدیاد این بخشنامه‌ها باعث شده مجریان برای اجرای آنها راهکارهای زیادی داشته باشند. با هوشمند کردن شهرداری و مکانیزه کردن آن و کم کردن بخشنامه‌ها، می‌توانیم جلوی این فسادها را بگیریم.»

همزمان با گفته‌های مهدی هاشمی مبنی برتخلفات و بدهی‌های موجود شهرداری، غلامرضا انصاری (عضو شورای شهر تهران) نیز به فروش املاک شهرداری در روزهای آخرفعالیت‌هایشان اشاره کرد و این اقدامات را غیراخلاقی دانست.

به گفته‌ی انصاری، فروش شتابزده املاک شهرداری، مدیریت شهری آینده را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد و این اقدام در عرف و اخلاق جایی ندارد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه با اشاره به واگذاری ساختمان‌های اداری شهرداری تهران به اشخاص نامعلوم، تصریح کرد: «بخشی از ساختمان‌های اداری به خصوص ساختمان شرکت سرمایه‌گذاری، واقع در خیابان آفریقا در حال واگذاری است. برخی از ساختمان‌های بزرگ‌مقیاس هم  در قبال بدهی‌های شهرداری با دستگاه‌های مختلف تهاتر می‌شوند. همچنین یک سری تعهدات جدید نیز در حال شکل‌گیری است که نمونه‌اش همان واگذاری مراکز بهاران به قرارگاه جهادی امام رضا است.»

به گفته‌ی انصاری کل قراردادی که برای واگذاری مرکز بهاران با قرارگاه جهادی امام رضا بسته شده غیرقانونی است.  پیش از این تکلیف قرارگاه جهادی در صحن علنی شورا تذکر داده شده بود اما مشخص نشد این قرارگاه بالاخره به کجا وابسته است؟

این عضو کمیسیون برنامه وبودجه، با تاکید بر این‌که مدیری که در حال ترک مجموعه‌ای است، نباید قرارداد طولانی مدت با جایی ببندد، افزود: «بخش قابل توجهی از اقداماتی که در مجموعه مدیریت شهری انجام می‌گیرد، حتی بودجه مصوب خود شورا را نیز دور می‌زند. بدین معنا که یک سری از پروژه‌های غیر مصوب را در قالب پروژه مصوب جازده و در حال انجام یکسری جابه‌جایی‌ها هستند. با وجود تذکرات ما در شورا این روند کماکان ادامه دارد.»
این عضو شورای شهر در تشریح بار منفی اقدامات اخیر شهرداری برای مدیران بعدی،‌ افزود: «این اقدامات بار مالی افزوده‌ای برای مدیریت شهری آینده در پی خواهد داشت. با توجه به کاهش چشمگیر فروش تراکم و درآمدهای ناپایدار شهری، ایجاد چنین تعهداتی برای مدیریت آینده مشکل و تهدید ایجاد خواهد کرد. با این شرایط این نگرانی وجود دارد که مدیریت شهری آینده حتی نتواند از پس پرداخت حقوق پرسنل و انجام خدمات شهری جاری هم برآید.»
براساس گفته‌های انصاری، قراردادهای بسته شده غیرقانونی و هرکدام بالای ۱۷۰ الی ۱۸۰ میلیارد تومان ارزش دارد و در آینده تخلفات زیادی که در این دوران رخ داده آشکار خواهد شد و با توجه به  وجود شبکه‌های اجتماعی این تخلفات از چشم مردم هم دور نخواهد ماند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More