شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

علیرغم سرخوردگی اصلاح طلبان؛ خاتمی از ترکیب کابینه دوازدهم حمایت کرد

قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید، از تاکید محمد خاتمی، رئیس جمهور پیشین و از چهره‌های اصلی حامی حسن روحانی در جریان انتخابات ۹۶، بر حمایت از کابینه پیشنهادی روحانی خبر داد.
به گزارش ایلنا، این نماینده اصلاح طلب روز پنجشنبه ۱۹ مرداد، از دیدار روز گذشته علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به همراه محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات دولت یازدهم با محمد خاتمی خبر داده و به نقل از وی گفته که نظر رئیس دولت اصلاحات نسبت به فهرست کابینه دوازدهم «کاملا مثبت» است.

میرزایی‌نکو درباره انتقادها از ترکیب کابینه دوازدهم گفته است: «فراموش نکنیم همه جریان اصلاحات را به اخلاق‌مداری می‌شناسند اگر قرار باشد این قبیل بی‌اخلاقی‌ها و جوسازی را رواج دهیم دیگر از اصلاح‌طلبی چیزی باقی نخواهد ماند و این در شأن یک جریان سیاسی نخواهد بود که تا دیروز منتقد بی‌اخلاقی‌های جریان رقیب بود.»

 

 

اعلام حمایت محمد خاتمی از کابینه درحالی است که فهرست اعضای کابینه دولت دوازدهم حسن روحانی، انتقادهای گسترده‌ای را به‌دنبال داشته است. منتقدان می‌گویند روحانی برخلاف وعده‌ها و اظهاراتش در جریان مبارزات انتخاباتی، در این کابینه جایگاهی برای زنان و اهل سنت در نظر نگرفت.

سهم زنان در دولت دوم روحانی تاکنون تنها سه زن در سطح معاونت و دستیاری رئیس جمهور بوده است؛ معصومه ابتکار و لعیا جنیدی به ترتیب در مقام‌های معاونت امور زنان و خانواده و معاونت حقوقی رئیس جمهور و شهیندخت مولاوردی در سمت دستیار روحانی در امور حقوق شهروندی.
منتقدان می‌گویند حسن روحانی که پیروزی خود را مدیون مشارکت گسترده زنان و اهل سنت در انتخابات است، نیمی از جامعه را در چینش کابینه‌اش نادیده گرفت تا نشان دهد که برخلاف وعده‌هایش، درعمل ملاحظات و دغدغه‌های دیگری را مّدنظر دارد. از جمله عبدالله نوری، چهره شاخص جریان اصلاحات، که هفته گذشته به روحانی توصیه کرد در چینش کابینه زنان و اهل سنت را در نظر بگیرد. روزنامه اعتماد، روز دوشنبه ۹ مرداد ماه به نقل از عبدالله نوری نوشت: «همه نگرانی اصلاح‌طلبان اين است كه اگر وعده‌ها و شعارهای انتخاباتی آقای روحانی فراموش و به بايگانی سپرده شود، اعتماد مردم آسيب می‌بيند و كشور ضرر می‌كند.»  او خطاب به حسن روحانی گفته بود: «شما نمی‌توانيد رأی خود را از ٢٤ ميليون نفر بگيريد و حرف آن ١٦ ميليون نفر را عمل كنيد، البته حقوق آنها بايد محفوظ باشد. فاصله گرفتن از وعده‌های انتخاباتی قطعا پيام اميدبخشی نسبت به ۲۴ميليون رای‌دهنده نخواهد داشت.»

در ادامه این نارضایتی‌ها و در آستانه معرفی کابینه، رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد‌ملی نیز هشدار داده بود: «اگر روحانی به اصلاح‌طلبان بی‌توجه باشد، به خودش ضربه زده است؛ چرا که می‌خواهد کشور را چهار‌سال در فضایی مدیریت کند که رقبای غیرمنصفی وجود دارد.»
در همین راستا، سهیلا جلودارزاده، نماینده تهران درباره علت نارضایتی اصلاح‌طلبان از ترکیب کابینه دوازدهم گفت:‌«علی‌رغم آرزوهایی که همه ما اصلاح‌طلبان پیش از این به کابینه دولت دوازدهم داشته‌ایم باید بگویم که این کابینه، اصلاح‌طلب نیست.»

درحالی که حسن روحانی با کسب آرای بیش از دوره قبل و همراهی مجلسی همسوتر، می‌توانست کابینه‌ای اصلاح‌طلبانه‌تر و هماهنگ با وعده‌های انتخاباتی‌اش معرفی کند، اما به طرز آشکاری در ترکیب کابینه دومش رویکردی محافظه‌کارانه‌تر داشت. رویکردی که بسیاری از اصلاح طلبان را از امید به تحول و جسارت مدیریتی از کابینه جدید مأیوس کرده است.

در این کابینه نه تنها زنان و اهل سنت حضور ندارند بلکه به‌رغم وعده‌ها جوان‌گرایی هم دیده نمی‌شود. جوان‌ترین عضو کابینه، آذری جهرمی، به‌عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات، پیشینه اطلاعاتی دارد. موضوعی که نگرانی فعالان مدنی و سیاسی را از مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی و محدودیت اطلاع‌رسانی را در پی داشته است.

اظهارات امروز قاسم میرزایی‌نکو، عضو فراکسیون امید و اعلام حمایت محمدخاتمی شاید نشان‌ از همراهی آرام آرام اصلاح‌طلبان با کابینه پیشنهادی روحانی دارد. قاسم میرزایی‌نکو گفته است فراکسیون امید باید اول با وزیران پیشنهادی جلسه بگذارد و بعد درباره گزینه‌های معرفی شده نظر بدهد. او اظهارنظرهای پراکنده در انتقاد از کابینه جدید را نظرات شخصی دانست و گفت: «این‌که قبل از هر چیز نظرات شخصی خود را به فراکسیون نسبت دهیم کاملاً بی‌اخلاقی است.»
او همچنین درخواست برخی اعضای فراکسیون امید از برخی وزیران پیشنهادی روحانی برای انصراف را  «شایعه» خواند.
حال نگاه رأی دهندگان به حسن روحانی به مجلس است تا وزرای امتحان پس داده و ناکارآمد را از ورود به پاستور منع کنند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More