شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

عفو بین‌الملل نسبت به ادامه اعتصاب غذای زندانیان هشدار داد؛ قوه قضاییه: تسلیم نمی‌شویم

 

پس از انتشار گزارش‌ها درباره  اعتصاب غذای ۱۵ زندانی سیاسی و عقیدتی زندان رجایی‌شهر کرج، سازمان عفو بین‌الملل روز چهارشنبه اول شهریور نسبت به ادامه شرایط این زندانیان ابراز نگرانی کرد و خواستار رسیدگی فوری به وضعیت آنها شد.

این سازمان مدافع حقوق بشری‌ در بیانیه‌ی خود با اعلام اینکه جمعی از زندانیان سیاسی رجایی شهر در اعتراض به شرایط بی رحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز در زندان فوق امنیتی رجایی شهر کرج به اعتصاب غذا دست زدند، آورده است که این زندانیان به بند جدیدی منتقل شده‌اند که شرایط آن خفقان‌آور توصیف شده است.
به گفته‌ی عفو بین‌الملل، زندانیان در اتاق‌هایی زندانی هستند که پنجره‌های آنها با ورقه‌های فلزی پوشانده شده و از دسترسی به آب آشامیدنی سالم، غذا و تخت کافی محروم هستند. در ادامه‌ی این گزارش آمده است که ده‌ها دوربین امنیتی و دستگاه‌های شنود هم در سراسر این بند و حتی در توالت‌ها و حمام‌ها نصب شده که مصداق نقض جدی حق حریم خصوصی است. عفو بین‌الملل در گزارش خود می‌گوید این زندانیان همچنین از ملاقات حضوری با خانواده و دسترسی به تلفن که معمولا در سایر نقاط زندان موجود است، منع شده‌اند.

براساس گزارش منابع خبری از ایران اعتصاب غذای این گروه از زندانیان زندان رجایی شهر پس از ۲۴روز همچنان ادامه دارد. آنها نسبت‌به محرومیت از حقوق ابتدایی‌، ازجمله حق هواخوری روزانه، وجود دوربین‌های مداربسته، تهویه‌ی ضعیف و تحویل ناقص وسایل شخصی، معترض‌اند. براساس گزارش‌های منتشرشده، در سالنی که زندانیان در آن نگهداری می‌شوند، درها بسته است و پنجره‌های کوچک آن، با توری‌های ضخیم پوشیده شده که امکان جابه‌جایی هوا وجود ندارد.

منابع خبری پیشتر گزارش داده بودند که این زندانیان با اعمال خشونت فیزیکی، روز یکشنبه ۸مرداد، به سالن ۱۲ زندان رجایی‌شهر منتقل شدند. «کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران» پیشتر گزارش داده بود در سالنی که زندانیان به آن منتقل شده‌اند، دستگاه‌های کورکننده‌ی ارتباط موبایلی و دوربین‌های مداربسته وجود دارد که در سالن‌های دیگر، این تجهیزات وجود ندارد.

جعفر (شاهین) اقدامی، سعید ماسوری، ابوالقاسم فولادوند، حسن صادقی، رضا اکبری‌منفرد، امیر قاضیانی، زانیار مرادی، لقمان مرادی، سعید شیرزاد و شاهین ذوقی‌تبار، ازجمله زندانیانی هستند که در در اعتصاب غذا به‌سر می‌برند.

 

عباس جعفری دولت‌آبادی

 

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران،  روز چهارشنبه، اول شهریور در واکنش به انتشار گزارش‌ها از اعتصاب غذای گروهی از زندانیان زندان رجایی شهر گفت: «تسلیم اعتصاب غذای زندانیان نمی‌شویم و به برخی زندانیان که به اعتصاب غذا و سایر تهدیدها روی می‌آورند اعلام می‌کنیم که این اقدامات، اموری شکست‌خورده است.» او تاکید کرد که مجازات زندانیان باید به طور کامل اجرا شود.

بیش‌از ۵۰ زندانی سیاسی، ازجمله فعالان مدنی و کارگری وشهروندان بهایی، در زندان رجایی‌شهر محبوس هستند که طی سال‌های گذشته، بارها نسبت‌به وضعیت نگهداری‌ و عدم رعایت حقوق ابتدایی‌‌شان اعتصاب غذا کرده‌اند. در سال‌های گذشته، زندانیان سیاسی در ایران بارها در اعتراض به رعایت نشدن حقوقشان، در زندان اعتصاب غذا کرده‌اند که برخی از آنان مانند اکبر محمدی و هدی صابر، به همین دلیل جان باختند.
 

  • ادامه‌ی سرکوب رسانه‌ها و بازداشت روزنامه‌نگاران

همزمان سازمان گزارشگران بدون مرز در گزارش تازه خود نسبت به ادامه سرکوب رسانه‌ها و بازداشت روزنامه نگاران در ایران هشدار داده و اعلام کرده است که در ۱۰روز گذشته ساسان آقایی و یغما فشخامی بازداشت شده‌اند و عالیه مطلب‌زاده به سه سال زندان قطعی محکوم شده‌ است.

به گفته‌ی گزارشگران بدون مرز، ۱۰روز پس از بازداشت ساسان آقایی، معاون سردبیر روزنامه اعتماد، در ۲۱ مرداد سال‌جاری از سوی ماموران حفاظت اطلاعات قوه قضاییه، یغما فشخامی، روزنامه‌نگار سایت اطلاع رسانی دیده‌بان ایران نیز به همان روش بازداشت شد. این سازمان می‌افزاید که هنوز علت این بازداشت‌ها، نهاد بازداشت کننده و محل نگهداری این دو روزنامه‌نگار به شکل رسمی از سوی هیچ نهادی رسمی اعلام نشده است.

 

 

مادر ساسان آقایی در مصاحبه با روزنامه اعتماد اعلام کرده که با وجود اجازه بازپرس پرونده اما مسوولان زندان اوین از ملاقاتش با فرزندش جلوگیری کرده‌اند.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران، ۲۱ مردادماه سال جاری، عالیه مطلب‌زاده به سه سال زندان محکوم کرد. او آذرماه پارسال بعد از احضار به وزارت اطلاعات، بازداشت و روانه زندان اوین شد. عالیه مطلب‌زاده در تاریخ ۲۹ آذرماه با سپردن وثیقه ۳۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه، آزاد شده بود.

درگزارش سازمان گزارشگران بدون مرز همچنین به وضعیت هنگامه شهیدی و احسان مازندرانی نیز اشاره شده و از آنچه رفتار غیرمسوولانه مقامات قضایی جمهوری اسلامی برای عدم آزادی این دو روزنامه نگار ابراز انزجار شده است.

به گفته‌ی این سازمان مدافع حقوق بشری جمهوری اسلامی ایران با ۲۸ روزنامه‌نگار و شهروند خبرنگار زندانی یکی از ۵ زندان بزرگ جهان برای فعالان رسانه‌ای است. این کشور در رده‌بندی جهانی آزادی مطبوعات ۲۰۱۷ گزارش‌گران بدون مرز از میان ١٨٠ کشور جهان در رده‌ی ۱۶۵ قرار دارد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More