شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

صادقی در واکنش به نامه قالیباف: اصول‌گرایی به‌دلیل وابستگی به حاکمیت در جمود مانده

 

محمود صادقی، عضو هیات رئیسه فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی، روز یکشنبه ۳۱تیرماه، نسبت به نامه محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، واکنش نشان داد و گفت: «اصولگرایان امروز از نظر تئوریک دچار خلاء، جمود و ایستایی شده‌اند.»
به گزارش ایرنا، محمود صادقی گفت: «قالیباف به‌دلیل این‌که در انتخابات و کسب قدرت موفق نشد، این نامه را با هدف رسیدن به راه‌هایی برای کسب قدرت نگاشت.»

وی افزود: «اصولگرایان وابستگی بیشتری به حاکمیت به خصوص بخش هایی از حاکمیت که خارج از حیطه نقد و انتقاد قرار گرفته، دارند. این طیف که دچار جمود شده همیشه در مقام حافظ وضع موجود است و از این نظر از پویایی به دور مانده است.»
وی تصریح کرد: «کاری به انگیزه های شخصی این نامه ندارم و این موضوع به نیت قالیباف باز می‌گردد ولی رویکرد وی در این نامه معطوف به قدرت و عمل‌گرایانه است و این نگاه می‌تواند مشکلاتی را برای طیف اصولگرایان ایجاد کند.»

محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، روز یکشنبه ۳۱تیرماه، در نامه‌ای از لزوم تغییر در نحوه کنش جریان اصول‌گرایی گفته و آن را جزو مطالبات امروز جوانان خواند. قالیباف در این نامه با اشاره به این‌که اصول‌گرایی باید با حفظ مبانی و ارزش‌های انقلابی جمهوری اسلامی، حرکت در راستای «نو‌اصول‌گرایی» را هرچه زودتر آغاز کند. قالیباف در این نامه همچنین از دولت یازدهم به‌شدت انتقاد کرد.
محمود صادقی تصریح کرده: « صرف نظر از انگیزه‌های شخصی که قالیباف در این نامه می‌تواند داشته باشد باید به متن نامه نگاه کنیم، البته ما تاکید داریم که بازخوانی در روش‌ها و مبانی تئوریک در طیف اصولگرا ضرورت است.»
او افزود: «جدا از نگاهی که قالیباف دارد، جریان اصولگرایی مقداری از جنبه های تئوریک دچار خلاء شده و نتوانسته خودش را به موازات تحولات جامعه به روز کند، در بسیاری از حوزه‌ها در حقیقت دچار ضعف و عدم پاسخگویی به چالش های فکری و نظری هستند.»
نماینده مردم تهران در مجلس تاکید کرد: اگر چه بخش‌هایی از جناح اصول‌گرایان ریشه در انقلاب دارد و به عنوان طیف موثر بوده است اما از جهتی دچار نوعی ایستایی شده است و نیاز به بازاندیشی در روش‌های خود دارد.
صادقی همچنین گفت: از زمانی که رهبران فکری این طیف مانند آیت الله مهدوی کنی و عسگراولادی درگذشتند و با ظهور پدیده‌ای مانند احمدی‌نژاد روبه‌رو شدیم، اصولگرایان دچار تشتت شکننده‌ای شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: آنان باید در جنبه‌های مدیریتی و سازماندهی و جنبه های نظری مثل حقوق شهروندی و آزادی‌های اساسی ملت و مردم سالاری، متناسب با تحولات و نیازهای زمان جلو روند، البته ظهور برخی از نیروهی تندرو و افراطی به آنان ضربه زده است.
وی تاکید کرد: در انتخابات اخیر مشاهده کردیم ابزارگرایی و رسیدن به هدف با هر وسیله‌ای، مورد توجه آنان قرار گرفته بود، استفاده پوپولیست و عوام گرایی برای رسیدن به هدف‌ها و استفاده از برخی خواننده‌ها از مواردی بود که در این انتخابات از سوی اصولگرایان شاهد بودیم.
 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More