شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روش‌ها و اهداف رادیکال‌ها در مواجهه با روحانی

 

حسن روحانی در راهپیمایی روز قدس با آنکه هنوز دور دوم ریاست جمهوریش را آغاز نکرده بود، به طور غیرمترقبه‌ای  مورد هجوم گروه سازمان یافته‌ای قرار گرفت که با خائن وانگلیسی  خواندن وی ، پیوندش را با بنی‌صدر تبریک گفتند.

مقایسه او با بنی‌صدرهرچند در دور اول ریاست جمهوریش در موارد نادری توسط گروه‌های تندرو مطرح می‌شد، اما سخنرانی رهبر ایران در نقد مواضع روحانی و پرهیز دادن روحانی از قطبی کردن فضا مانند دوره بنی صدر، موج جدیدی را در جریان‌های رادیکال اصولگرا علیه روحانی  با مقایسه او با بنی صدر ایجاد کرد که در روز جمعه به توهین و شعار دادن علیه وی ختم شد.

البته این اولین بار نیست که چنین کاری علیه روحانی صورت می‌گیرد؛ بار اول نیز در همان سال اول ریاست جمهوریش که وی بدون اجازه از رهبر، تلفنی با اوباما رییس جمهور امریکا صحبت کرده بود در مراجعت به ایران عده‌ای در فرودگاه هم به او توهین کردند و هم به سویش کفش پرتاب کردند که البته کسی هم دستگیرنشد که نشان از حمایت نهادهای قدرت از این اقدام برای گوشمالی دادن او درعبور از خطوط قرمز می‌داد .

این بار نیز روحانی از خطوط قرمز با بیان مواضعش رد شده است.  انتقادات مداوم روحانی که ازهفته دوم انتخابات در نقد سیاست‌های جناح‌های رادیکال و پاسخگویی مداوم به سخنان رهبر و گوشه و کنایه‌زدن به او و حمله شدیدش به نقش مخرب سپاه پاسداران در شکل گیری اقتصاد رقابتی  و خصوصی سازی واقعی در کشور در دیدار با صاحبان صنایع، در میان ناظران این سوال را پیش آورد که بر اساس تجربه تاریخی روحانی چگونه پاسخ مواضع و سخنرانی‌هایش را دریافت خواهد کرد ؟

اقدام سازمان یافته روز جمعه که کاملا هدایت شده بود و نیز سخنان مسئول شعارهای راهپیمایی  روز جمعه که به روحانی تلویحا توهین کرد بخشی از این پاسخ‌ها هستند و ممکن است دامنه این پاسخ‌ها افزایش یابد .

اما هدف نهادهای قدرت مخالف روحانی و تندروها از این اقدامات چیست و از چه روش‌هایی می‌خواهند بهره ببرند :

الف- آنها می‌خواهند روحانی را مرعوب کنند تا از پاسخگویی پرهیز کند و به‌یاد داشته باشد که اگر بخواهد کار پاسخگویی را ادامه دهد در گام‌های بعد جمعیت بزرگ‌تری علیه او شعار خواهند داد .

ب- زمینه‌سازی لازم را برمبنای سخنان رهبر برای افزایش تبلیغاتی علیه او دررسانه‌های عمومی از جمله صدا و سیما فراهم سازند.

ج – روحانی در سیاست‌های کلی از جمله تشکیل دولت جدید محافظه‌کارانه عمل کند و بدین طریق او را مدیریت کنند و زمینه‌های مانورش را کاملا محدود سازند.

د- برخی از رادیکال‌های اصوگرا از هم اکنون بحث تعلیق تنفیذ را مطرح کرده‌اند. از دید آنها چون بدون تنفیذ رهبر ریاست جمهوری مشروعیت پیدا نمی‌کند بنابراین به این وسیله روحانی را تهدید می‌کنند که هنوز کارت تنفیذ را می‌شود علیه او به‌کار گرفت. تا او را به هواداری و حمایت لفظی از مقام رهبری وادارند.

و- جناح‌های رادیکال درصددند با تحریک کردن روحانی و هوادارانش آنها را وارد یک فضای قطبی شده سیاسی کنند تا وی دراداره اقتصادی کشور ناموفق شود و در یک فضای امنیتی ناشی از قطبی شدن فضا سرنوشت سیاسی بنی صدررا حداقل درناتمام ماندن ریاست جمهوریش برای او رقم بزنند .

 

کارشناس مسائل سیاسی
تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More