شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

روحانی: نباید از عده‌ای قلیل با بلندگو‌های بزرگ بترسیم

 

در ادامه مجادله لفظی میان حسن روحانی با فرماندهان سپاه، حسن روحانی امروز، سه‌شنبه ۲۰ تیرماه، گفت که «نباید در برابر عده‌ای قلیل که متأسفانه بلندگوهای بزرگ را به ناحق در اختیار دارند بترسیم».
به گزارش خبرگزاری ایسنا، روحانی این مطلب را امروز، سه‌شنبه ۲۰ تیر، در جشنواره عمران سلامت که در سالن اجلاس سران برگزار شد، بیان کرد و افزود: «فحش دادن‌ها و اهانت‌های عده‌ای معدود به خاطر تلاش و کوشش مثمر ثمر برای کشور است.»
روحانی  با اشاره به حمله موشکی اخیر سپاه پاسداران به برخی پایگاه‌های داعش در سوریه، گفت: «ما می‌شنویم که موشکی از خاک‌مان حرکت کرده و مرکزی از مراکز تروریستی را هدف قرار داده است؛ آنهایی که این موشک را پرتاب کرده‌اند، تلاش و فداکاری‌هایی کرده‌اند، اما سازنده موشک‌ها دولت و وزارت دفاع است و بخش اقتصادی کشور نیز پول آنها را تأمین می‌کند.»

حمله موشکی سپاه پاسداران  به مواضع «داعش» در شهر دیرالزور سوریه که روز ۲۸ خرداد صورت گرفت، از جمله موارد مورد مناقشه میان سپاه پاسداران و حسن روحانی بوده است. در حالی که روحانی اعلام کرد حمله تلافی‌جویانه موشکی ایران تصمیم فرد یا یک رکن نظامی نیست، بلکه این گونه تصمیمات در شورای‌عالی امنیت ملی اتخاذ می‌شود، سپاه پاسداران در بیانیه‌ خود گفته بود این حمله با هماهنگی ستاد کل نیروهای مسلح و تحت امر فرمانده کل قوا انجام گرفته است. این حملات در پاسخ به حملات اخیر داعش به آرامگاه آیت‌الله خمینی و ساختمان مجلس شورای اسلامی صورت گرفت که ۱۷ تیرماه رخ داد. داعش مسوولیت این حملات را برعهده گرفت .
حسن روحانی در ادامه با اشاره به برخی مخالفت‌ها با محمدجواد ظریف و دیپلمات‌های ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای تصریح کرد: «زمانی که در کشور بخواهیم در امر مهمی به پیروزی دست یابیم به حضور و موافقت مردم و همچنین حمایت رهبری و فداکاری کارگزاران نیازمند هستیم. در همین راستا چنانچه که بنا بود وزیر امور خارجه با چهارتا فحش و شعار از میدان خارج شود برجامی تحقق پیدا نمی‌کرد. گرچه برخی در سایت‌ها و روزنامه‌های خود و همچنین در مراسم ۲۲ بهمن و در خیابان‌های تهران به وزیر امور خارجه ما توهین کردند، اما آدم نباید به خاطر شعار عده‌ای از میدان خدمت خارج شود.»
حسن روحانی با ذکر این‌ که «برای ما هدف نهایی، کشور، ملت ایران، منافع ملی و نظام جمهوری اسلامی ایران است»، تأکید کرد: « ما ملتی بزرگ و ایثارگر هستیم و توانسته‌ایم نه تنها در برابر مشکلات روی پای خود بایستیم، بلکه به ملت‌های منطقه نیز کمک کنیم.»
طی هفته‌های اخیر تنش‌های لفظی میان حسن روحانی و فرماندهان سپاه پاسداران در خصوص دخالت این نهاد در امور اقتصادی بالا گرفته‌است. حسن روحانی روز اول تیرماه از فعالیت‌های سپاه پاسداران انتقاد کرد و گفت: «اقتصاد کشور از دست دولت بی‌تفنگ به دست دولت باتفنگ داده شد و کسی جرأت ندارد با آنها رقابت کند». او فعالیت‌های انحصاری این نهاد نظامی در بخش‌‌های حیاتی و مهم اقتصادی را مانع اصلی خصوصی‌سازی اقتصاد خوانده بود.
محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، سخنان حسن روحانی را «بی‌انصافی» خواند و گفت: دولت «بدون تفنگ توسط دشمنان تحقیر و تسلیم» می‌شود.
نهم تیرماه نیز علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، از سخنان حسن روحانی انتقاد کرد و گفت: «هم آمریکا به سپاه حمله می‌کند، هم برخی خودی‌ها به سپاه حمله می‌کنند».
هم‌زمان غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه، نسبت به «تخریب‌‌های» صورت گرفته علیه سپاه، بسیج و قوه قضاییه ابراز نگرانی و پیش‌بینی کرد که «فتنه جدیدی در راه است».

 

  • تسلیحات مورد نیاز عراق برای آزادسازی موصل را فراهم کردیم

حسن روحانی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی بخش قابل توجهی از تسلیحات مورد نیاز نیروهای عراقی برای عملیات باز پس گیری موصل را به عهده داشته، تصریح کرد: «در سخت ترین شرایط اقتصادی به ملت عراق کمک کردیم. وقتی ما می گوییم کمک به ملت عراق، برخی فکر می‌کنند که منظور فقط فداکاری جانی است که البته درست است، عده‌ای با جان فداکاری می‌کنند و باید از آنها قدردانی کنیم، اما حقوق و سلاح آنها را چه کسی تأمین می‌کند؟»

روحانی با تأکید بر اینکه کار بزرگی در زمینه تجهیز نیروهای نظامی به سلاح‌های راهبردی انجام شده است، خاطرنشان کرد: «همانطور که وزیر دفاع اعلام کرده‌اند سلاح‌های راهبردی ساخته شده در دولت یازدهم حدود ۸۰ درصد کل میزان قبلی است، منتها ما در برخی بخش‌ها نیاز نمی‌بینیم که زیاد به مردم توضیح دهیم.»
روز دوشنبه ۱۹ تیر، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، شاخه برون‌مرزی سپاه، با اعلام این‌که وزارت دفاع جمهوری اسلامی به‌صورت سه شیفت برای عراق سلاح تولید و به آنجا ارسال کرد، گفته بود: «جمهوری اسلامی ایران هزاران تن سلاح در اختیار نیروهای عراقی قرار داده و کلید در انبارهای تسلیحات جمهوری اسلامی در اختیار فرمانده شبه نظامیان حشدالشعبی، یا بسیج مردمی شیعیان عراق بوده است.»

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More