شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

رأی مثبت کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران

 

اعضای کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، به مصوبه‌ای رأی دادند که براساس آن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده اجازه پیدا می‌کند تا همزمان با حفظ توافق برجام، مجازات‌های جدیدی علیه ایران وضع نماید و تحریم‌ها علیه آن کشور را تشدید کند؛ اقدامی که دولت اوباما هشدار داده بود ممکن است توافق هسته‌ای با ایران را به مخاطره بیاندازد.

به گزارش واشنگتن‌پست، این لایحه، پنجشنبه، ۴ خرداد ماه با ۱۸ رأی موافق و تنها ۳ رأی مخالف ازسوی سناتورهای عضو کمیته‌ی روابط خارجی، در این کمیته‌ی سنا به تصویب رسید. تنها سناتور جمهوری‌خواهی که به این مصوبه رأی منفی داده، سناتور پل راند، از ایالت کنتاکی بوده است.

پیش‌نویس این طرح موسوم‌به «قانون مقابله با اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران- ۲۰۱۷»، روز ۲۳ مارس سال جاری میلادی به کمیته‌ی روابط خارجی مجلس سنا ارائه شده است.

براساس این مصوبه، بر افراد دخیل در برنامه‌ی توسعه‌ی موشک‌های بالستیک ایران و هر کسی که با آنها معامله داشته باشد، تحریم‌هایی الزام‌آور اعمال خواهد شد؛ این اقدام، با هدف مجازات سپاه پاسداران جمهوری اسلامی و اعمال نوعی تحریم تسلیحاتی انجام شده است. از دیگر تحریم‌های مطرح‌شده در این مصوبه، می‌توان به تحریم‌های تروریستی علیه سپاه پاسداران و مسدود شدن دارایی‌های افرادی اشاره کرد که به معامله‌ی تسلیحات ممنوعه با ایران می‌پردازند.

سناتور باب کورکر، رئیس کمیته‌ی روابط خارجی سنا و یکی از حامیان اصلی این لایحه، با اشاره به اطلاعات فوق‌محرمانه‌ای که اخیراً در مورد جزئیات پشتیبانی ایران از تروریسم و دیگر اقدامات بی‌ثبات‌کننده‌ی آن کشور به دستش رسیده‌ است، گفت: « اقداماتی که ایران همچنان در گوشه‌وکنار جهان انجام می‌دهد، حیرت‌انگیز است.» او فروردین‌ماه اعلام کرده بود که رأی‌گیری درباره‌ی این طرح، به دلیل امکان تأثیرگذاری بر انتخابات ایران، به تأخیر افتاده است.

کورکر و دیگر طراحان جمهوری‌خواه و دمکرات این لایحه در ماه مارس که آن را مطرح کردند، همگی هم‌رأی بودند که باید در مقابل فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده‌ی ایران، اقدامات شدیدتری انجام شود؛ ازجمله‌ی این اقدامات بی‌ثبات‌کننده می‌توان به آزمایش مداوم موشک‌های بالستیک از سوی ایران اشاره کرد که به گفته‌ی آنها، نقض آشکار قطع‌نامه‌ی شورای امنیت سازمان ملل است.

حامیان این لایحه ازجمله باب منندز، می‌گویند که توافق هسته‌ای ایران یا برجام، با این مصوبه به‌هیچ‌وجه نقض نخواهد شد؛ اما سناتورهایی که به این لایحه رأی منفی داده‌اند، از این نگران‌اند که این لایحه ممکن است موجب تضعیف توافق هسته‌ای شود.

از سوی دیگر، ایران گفته است که هرگونه تحریم جدید، به اقتصاد ایران ضربه می‌زند و این برخلاف روح برجام است که قرار بود اطمینان‌بخش پی‌‌گیری رشد اقتصادی ایران باشد.

حامیان برجام مانند جان کری نیز هشدار داده‌اند که وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، توافق هسته‌ای را به مخاطره خواهد انداخت.

مصوبه‌ی امروز در کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا، برای تبدیل شدن به قانون از سوی کنگره، ابتدا باید در مجلس سنا به رأی‌ گذاشته شود و پس از آن در مجلس نمایندگان هم تصویب شود؛ اما به گزارش بعضی رسانه‌ها، رأی بالای امروز اعضای کمیته‌ی‌ روابط خارجی به این مصوبه، نشان‌دهنده‌ی امکان رأی آوردن آن در هفته‌های آینده در مجلس سنا و کنگره‌ی آمریکاست.

 

  • محورهای اصلی تحریم‌های مصوبه ی جدید 

۱- تحریم‌های مربوط‌به برنامه‌ی توسعه‌ی موشک‌های بالستیک: تحریم اشخاص دخیل در این برنامه و کسانی که با آنها داد و ستد دارند

۲- تحریم‌های مربوط‌به تروریسم: علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تدوین قوانینی شدیدتر علیه افرادی که در حال حاضر به دلیل حمایت از «تروریسم» تحت تحریم قرار دارند

۳- تحریم تسلیحاتی: بر اساس این تحریم، دارایی افراد و نهادهای درگیر در  معاملات مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات ممنوعه با ایران، توقیف می‌شود. 

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More