شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

خط تولید انبوه موشک «صیاد ۳» افتتاح شد

 

حسین دهقان، وزیر دفاع جمهوری اسلامی، روز شنبه، ۳۱ تیرماه، از افتتاح خط تولید انبوه و تحویل‌دهی یک موشک پدافند هوایی برد‌بلند جدید با عنوان «صیاد ۳» خبر داد.
به گزارش ایرنا، وزیر دفاع ایران در مراسم افتتاح این خط تولید، برد عملیاتی سامانه موشکی جدید را حدود ۱۲۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی آن‌را ۲۷ کیلومتر عنوان کرد و گفت که این موشک برای «مقابله با تهدیدات هوایی» در برد متوسط و بلند، و مطابق  با آخرین فناوری‌های روز دنیا طراحی شده است.
به گفته‌ی حسین دهقان، موشک «صیاد ۳» می‌تواند با هواپیماهای جنگنده رادار گریز، هواپیماهای بدون سرنشین، موشک‌های کروز، بالگرد‌ها و انواع مختلف پرنده‌های مدرن دارای مانور، سرعت و ارتفاع بالا در محدوده عملیاتی خود درگیر شود و حتی در مقابله با انواع جنگ الکترونیک نیز کارساز است.

او همچنین گفته که این موشک دارای هدایت ترکیبی و مجهز به جستجوگرهای پیشرفته فعال، نیمه‌فعال و همچنین مادون قرمز است.
افتتاح خط تولید انبوه سامانه موشکی جدید «صیاد ۳» در حالی است که آمریکا هفته گذشته ۱۸ شخص حقیقی و حقوقی دیگر را به‌دلیل فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی به فهرست تحریم‌ها علیه این کشور افزود.

روز شنبه، ۳۱تیرماه نیز، محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، از افزایش موشک‌های موسوم به «ذوالفقار» و «قیام» خبرداد. خبرگزاری تسنیم که این خبر را بازتاب داده بود به نقل ازفرمانده کل سپاه گزارش داد که موشک‌هایی که اخیراً به سوی خاک سوریه شلیک شد در حال توسعه کمّی است.

فرمانده کل سپاه ۲۸تیرماه، نیز هشدار داده بود که اگر آمریکا بخواهد تحریم سپاه و تحریم برنامه‌ی دفاعی ایران را دنبال کند، پیش از آن، باید پایگاه‌های منطقه‌ای خود را تا عمق هزار کیلومتری اطراف ایران جمع‌آوری کند.

به تلافی حمله داعش به آرامگاه آیت‌الله خمینی و مجلس شورای اسلامی در روز ۱۷خرداد، سپاه پاسداران شش موشک بالیستیک را به دیرالزور سوریه شلیک کرد. موشک‌هایی که سپاه از «اصابت دقیق» آنها  به مواضع داعش گفت، اما منابع خبری اعلام کردند که تنها دو موشک به اهداف اصابت کرده و دو موشک دیگر در خاک عراق فرود آمده است. بعد از این حملات آیت‌الله علی‌ خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در دیدار با فرماندهان سپاه که خبر آن چند روز بعد منتشر شد، از آنها خواست تا هر چه بیشتر بر توسعه توانایی موشکی تمرکز کنند.

تنش لفظی میان جمهوری اسلامی با آمریکا بر سر فعالیت‌های موشکی این کشور در هفته‌های اخیر شدت گرفته است. تهران می گوید برنامه موشکی‌اش تنها جنبه دفاعی دارد و علیرغم تحریم‌های آمریکا همچنان به فعالیت‌های موشکی ادامه می‌دهد.

قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت که پس از توافق برجام صادر شد، از جمهوری اسلامی می‌خواهد که از توسعه موشک‌های بالیستیک که قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای داشته باشند، پرهیز کند اما به گفته جمهوری اسلامی این قطعنامه در این مورد الزام آور نیست.

تهران تاکید دارد که فعالیت‌های موشکی‌اش ناقض توافق برجام نیست، وموشک‌های آزمایش‌شده با هدف حمل کلاهک‌های هسته‌ای مورد آزمایش قرار نگرفته‌اند.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More