شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تلاش ایران برای اعزام هیأتی به میانمار؛ مطهری خواستار اقدام نظامی شد

 

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز جمعه ۱۷شهریور، درمصاحبه‌ای با خبرگزاری ایسنا از تلاش‌های جمهوری اسلامی برای پیگیری وضعیت مسلمانان میانمار خبر داد و اعلام کرد: جمهوری اسلامی ایران از طریق سفارت تهران در تایلند، تلاش کرده است تماس‌هایی را با دولت میانمار داشته باشد تا از این طریق بتواند ، کمک‌های انسان‌دوستانه‌ای را برای مسلمانان این منطقه ارسال کند، ولی متاسفانه تاکنون این تماس‌ها موفقیت‌آمیز نبوده است.

قاسمی تاکید کرد: «تلاش‌های دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران ادامه خواهد داشت تا جمعیت هلال‌احمر کشورمان بتواند کمک‌های ایران را به مردم مظلوم این منطقه ارسال کند و در صورتی که چنین مجوزی ارسال شود، هیأتی از نمایندگان وزارت‌خارجه به همراه این کمک‌ها به میانمار سفر خواهند کرد.»

هم‌زمان مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر ایران نیز از آمادگی ایران برای ارسال محموله‌ای امدادی برای مسلمانان میانمار خبر داد و گفت که حسن روحانی، رئیس‌جمهور چهارشنبه شب دستور تشکیل کارگروهی برای کمک به مسلمانان روهینگیا را صادر کرده است.
بهرام قاسمی از پیگیری‌های تلفنی محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، برای ارتباط با تعدادی از همتایان خود در کشورهای مختلف خبرداد و گفت: «در چارچوب این اقدامات دیپلماتیک، دستورالعملی برای نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد در نیویورک ارسال شده، تا آنها از طریق دیدار و گفت‌وگو با مقامات سازمان ملل و سفرای کشورهای اسلامی در این نهاد بین‌المللی، وضعیت مسلمانان در میانمار را پیگیری کنند.»

روز جمعه، ۱۷ شهریورماه، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی ایران، در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیر‌کل سازمان ملل متحد، نسبت‌به ادامه خشونت‌ها در میانمار هشدار داد وخواستار اقدام فوری جامعه‌ی جهانی برای متوقف‌کردن خشونت‌ها علیه مسلمانان میانمار شد. ظریف در نامه‌اش تأکید می‌کند که واقعه‌ی میانمار، تمامی مردم دنیا را فارغ از مذهب و ملیتشان، تحت تأثیر قرار داده‌ است. ظریف هشدارداده که دولت میانمار باید اقلیت مسلمان خود را به‌رسمیت بشناسد و اجازه دهد تا شهروندان مسلمان نیز حقوقی برابر با بقیه‌ی ساکنان میانمار داشته باشند.
محمدجواد ظریف سال گذشته نیز در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در کوالالامپور با اشاره به تبعیض سیستماتیک، خشونت و نفرت گسترده علیه مسلمانان روهینگیا، خواستار اتحاد جهان اسلام در حمایت از آنان به عنوان وظیفه جمعی کشورهای مسلمان شده بود.
روز گذشته نیز محمدجواد ظریف، وزیرامورخارجه ایران، در توییتی با اشاره به آزار و کشتارمسلمانان میانمار نوشت: «جامعه بین‌الملل هیچ توجیهی برای اجازه دادن به ادامه نسل‌کشی مسلمانان روهینگیا در برابر دیدگان ما ندارد. ما باید اکنون وارد عمل شویم، پیش از آنکه بسیار دیر شود.»

 

 

طی روزهای اخیر مقام‌های ارشد جمهوری اسلامی، از جمله حسن روحانی، رئیس جمهور، محمدجواد ظریف، وزیر خارجه و علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی نسبت به آزار و کشتار مسلمان‌های روهینگیا در میانمار واکنش نشان داند  و خواستار رسیدگی به وضعیت آن‌ها شدند. علاوه برآن تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره موضع گرفتند.

علی مطهری، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در یادداشتی که روزجمعه ۱۷ شهریور در خبرگزاری ایسنا منتشر شده، خواستارتشکیل یک نیروی نظامی مشترک میان کشورهای مسلمان شده، تا این نیروی نظامی درباره خشونت‌ علیه مسلمانان مداخله کند. علی مطهری، میزان واکنش‌ها نسبت به وضعیت مسلمانان روهینگیا را که به گفته‌ی او از چند تظاهرات فراتر نرفته، ناکافی خوانده و گفته است: «جنایت‌های دولت میانمار جز با نیروی نظامی متوقف نمی‌شود.»

این خشونت‌ها روزجمعه ۳ شهریور با حمله شبه‌نظامیان موسوم به «ارتش آزادیبخش روهینگیا» به ده‌ها پاسگاه پلیس در میانمار آغاز شد. این گروه خود را مدافع حقوق نقض‌شده اقلیت مسلمان روهینگیا می‌داند. در پی این حملات، ارتش میانمار عملیات گسترده‌ای را در ایالت «راخین» آغاز کرد که به کشته شدن شماری از مسلمانان و آواره شدن ده‌ها هزار نفر منجر شد. سازمان ملل متحد شمار آوارگان را تا حدود ۳۰۰ هزار نفر برآورد کرده است. بسیاری از سیاست‌مداران و فعالان مدنی، ارتش میانمار را به خشونتی بی‌سابقه و کشتار اقلیت مسلمان این کشور، متهم کرده‌اند.    

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More