شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

نشریه آمریکایی: کردستان مستقل به جنگ ختم خواهد شد

 

نشریه آمریکایی «وار ایز بورینگ» (War is Boring) که اخبار نظامی جهان را گزارش می‌کند در سرمقاله امروز یکشنبه اول مرداد خود می‌نویسد یک کردستان مستقل در آغاز کار خود با شروع یک جنگ جدید در منطقه خاورمیانه همراه خواهد بود.

در این سرمقاله آمده است: «طرح برگزاری رفراندوم برای استقلال کردستان در عراق که برای روز 25 سپتامبر امسال تعیین شده است بیش از هرچیز به موضوع تعیین مرزهای یک کشور کُرد توجه خواهد داشت. این موضوع به احتمال زیاد به مناقشات منطقه‌ای متعددی میان کشورهایی که این کردستان مستقل را احاطه کرده‌اند ختم می‌شود.

امروز این مرزها آنچنان مشخص نیستند. میان حکومت مرکزی بغداد و اربیل پایتخت اقلیم خودمختار کردستان هم‌اینک موارد متعددی اختلاف‌نظر بر سر مناطق کردنشین و سنّی‌نشین عرب وجود دارد.

بر مبنای بند 140 قانون اساسی عراق، هرگونه رفراندوم می‌بایستی به‌طور مشخص و جامع موضوع حق حاکمیت بر این مناطق را روشن کند. اما دولت مرکزی عراق هیچ‌گاه این موضوع را دنبال نکرده است و این بخش از قانون اساسی همچنان راکد باقی مانده است.

مقامات اربیل می‌گوید رفراندوم این حق را به ساکنان این مناطق مورد اختلاف مانند ایزدی‌ها و کرکوکی‌ها خواهد داد تا در مورد آینده خود تصمیم بگیرند.»

مسعود بارزانی به خبرگزاری رویترز (Reuters) می‌گوید: «هرچه مردم کرکوک تصمیم بگیرند همه باید آن را محترم شمرده و قبول کنند.» مشکل اما اینجاست که در مجاورت کرکوک شهر هاویجا (Hawija) هنوز یکی از نقاط زیر نفوذ داعش باقی مانده است.

کمال کرکوکی یکی از رهبران پیشمرگه‌های کُرد می‌گوید: «داعشی‌ها از آسمان به زمین نیافتاده‌اند. آنها سنّی‌مذهبان این منطقه هستند که در زمان صدام حسین با او همکاری می‌کردند. آنها فردا می‌توانند با هر گروه مخالف دیگری علیه ما که به این شهر بیاید همکاری جدیدی داشته باشند.»

جوئل وینگ (Joel Wing) یک کارشناس امور عراق می‌گوید: «یک کشور کردستان مستقل بدون شک با بحران‌های امنیتی در مرزهایش روبرو خواهد شد. یکی از زمینه‌های این چنین آینده‌ای، خشم تاریخی عرب‌های عراق بر علیه توسعه‌جویی‌های کُردها در کشورشان است.در گذشته نوری المالکی نخست‌وزیر سابق عراق از این موضوع حداکثر بهره را می‌برد.»

جوئل وینگ می‌افزاید: «مشکل دیگر وجود شبه‌نظامیان شیعه حشدالشعبی است که از سوی ایران حمایت می‌شوند. آنها به طور علنی مخالفت خود را بر جدایی و استقلال کردستان عراق اعلام کرده‌اند.»

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More