شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ناکامی ترزا می در انتخابات/ اعلام آمادگی برای تشکیل دولت جدید

 

ترزا می، نخست‌وزیر و رهبر حزب حاکم محافظه‌کار بریتانیا با وجود ناکامی حزبش در کسب اکثریت کرسی‌های پارلمان در انتخابات، ظهر امروز، جمعه ۱۹ خردادماه، به‌منظور اعلام آمادگی برای تشکیل دولت جدید، به دیدار ملکه الیزابت در کاخ باکینگهام می‌رود.

به گزارش شبکه‌ی خبری جهانی بی‌بی‌سی، هدف از این دیدار، گرفتن اجازه برای اقدام به تشکیل دولت جدید است. ترزا می، بعد از این دیدار در مقابل دفتر نخست‌وزیری، بیانیه‌ی خود را در مورد انتخابات، به‌اطلاع عموم خواهد رساند.

این درحالی است که پس از شمارش آرای انتخابات، هیچ‌یک از احزاب، اکثریت کرسی‌های پارلمان را برای تشکیل دولت جدید به‌دست نیاورده‌اند و پارلمان جدید، «معلق»  خواهد بود؛ این یعنی دولت آینده، باید دولتی ائتلافی باشد.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا، پس از اعلام نتایج، خواستار استعفای ترزا می از نخست‌وزیری شد؛ اما نخست‌وزیر بریتانیا در مقابل اعلام کرد که کناره‌گیری نخواهد کرد. ترزا می، صبح روز جمعه، گفت که صرف‌نظر از هر نتیجه‌ای، بریتانیا به «ثبات» و دولتی قوی برای پیشبرد مذاکرات خروج از اتحادیه‌ی اروپا (برگزیت) نیاز دارد.

خانم می پیش‌تر هم با به میان آوردن همین دلایل و به امید کسب اکثریت بالاتر، درخواست انتخابات پیش از موعد کرده بود، اما انتخابات منجربه افزایش تعداد کرسی‌های حزب کارگر و کاهش کرسی‌های حزب حاکم محافظه‌کار شد. در حالی که تنها یکی از ۶۵۰ کرسی پارلمان نامشخص مانده است، حزب محافظه‌کار تا رسیدن به اکثریت در پارلمان(کسب ۳۲۶ کرسی)، هشت کرسی فاصله دارد.

حالا ترزا می که حتی ازسوی بعضی از افراد هم‌حزبش هم با درخواست استعفا روبه‌رو شده است، برای باقی‌ماندن در مقام نخست‌وزیری، با «حزب دموکراتیک وحدت‌طلب ایرلند شمالی»(DUP) به نوعی توافق غیررسمی دست پیدا کرده است.

«حزب دموکراتیک وحدت‌طلب ایرلند شمالی»(DUP) که بزرگ‌ترین حزب سیاسی در ایرلند شمالی به‌شمار می‌آید و در انتخابات، ۱۰ کرسی پارلمان را از آن خود کرده، آمادگی خود را برای ائتلاف با حزب محافظه‌کار اعلام کرده است. در صورت ائتلاف این دو حزب، مجموع کرسی‌های آنها روی‌هم‌رفته،  به ۳۲۸ کرسی می‌رسد که بیش از اکثریت لازم برای تشکیل دولت است.

جرمی کوربین، رهبر حزب کارگر بریتانیا نیز اعلام کرده است که حزبش برای تشکیل دولت اقلیت و ائتلافی، آماده است.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More