شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

مرکل: اتحادیه اروپا دیگر نمی‌تواند به بریتانیا و آمریکا متکی باشد

 

آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان می‌گوید با انتخاب دونالد ترامپ در آمریکا و رأی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، این اتحادیه دیگر نمی تواند «به‌طورکامل» به لندن و واشنگتن متکی باشد و باید خودش سرنوشت خودش را در دست بگیرد.

صدراعظم آلمان روز یکشنبه ۲۸ خرداد در مونیخ با ابراز سرخوردگی از مواضع دونالد ترامپ در نشست جی ۷ گفت: «زمانی که ما می‌توانستیم خود را به طور کامل به دیگران بسپاریم به پایان رسیده است. من طی روزهای گذشته، به این نتیجه رسیده‌ام».

این سخنان خانم مرکل که با تشویق یک‌دقیقه‌ای کسانی که در جریان سخنرانی او حضور داشتند، روبه‌رو شد، یک روز پس از نشست سران جی ۷ عنوان شد. نشستی که نتوانست بر سر تعهد به توافق اقلیمی پاریس به‌دلیل مخالفت‌های آمریکا به توافق برسد. توافق پاریس تنها نقطه اختلاف نظر اروپا و آمریکا در نشست جی۷ نبود، رهبراین هفت قدرت صنعتی جهان همچنین بر سر داد و ستد اقتصادی و مساله پناهجویان نیز شکاف و اختلاف جدی وجود دارد.

در جریان نشست جی۷، دونالد ترامپ از آلمان به‌دلیل بازماندن از دستیابی به هدف ناتو در مورد پرداختی‌ها و بودجه نظامی و همچنین از صادرات خودروی آلمان به آمریکا نیز انتقاد کرد. رئیس جمهورآمریکا درباره توافق برسرپدیده گرمایش زمین و توافق اقلیمی پاریس مواضع متفاوتی با دیگر رهبران اتحادیه اروپا داشت و پیشتر نیز در جریان مبارزات انتخاباتی خود قول داده بود که آمریکا را از این توافق، که از سوی باراک اوباما امضا شد، خارج کند. او همچنین گفته بود که تغییرات اقلیمی فریبی بیش نیست.

 

ترامپ و مرکل در نشست جی‌۷

 

خانم مرکل گفت وگوهای رهبران سران جی۷ با دونالد ترامپ را برسر توافق اقلیمی پاریس «بسیار دشوار» خوانده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا گفته تصمیم خود درباره تعهد واشنگتن به توافق پاریس را هفته آینده اعلام خواهد کرد؛ اما روز یکشنبه ۷ خرداد بعضی از رسانه‌های آمریکایی گزارش دادند که او به افراد نزدیک به خود گفته که قصد ترک توافق پاریس را دارد.

در همین زمینه روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست به نقل از یک تحلیلگر سیاسی نوشت: «پس از مراسم تحلیف دونالد ترامپ، بسیاری در اروپا امیدوار بودند که او میانه‌روی در پیش گرفته و به موقعیت گروه هفت و ناتو اهمیت خواهد داد. اما دقیقا برعکس آن رخ داده‌است.»
صدراعظم آلمان همچنین گفته با توجه به شرایط جدید آلمان باید بر راوبطش با امانوئل مکرون، رئیس جمهوری جدید فرانسه الویت دهد.

مارتین شولتز، رهبرحزب سوسیال‌دمکرات‌ها ازرقبای اصلی حزب خانم مرکل در انتخابات پیش‌روی آن کشور، گفته‌: «اروپا باید به اتحاد و همبستگی بیشتری برسد، همکاری قوی‌تر میان کشورهای اروپایی، در همه سطوح، پاسخی به دونالد ترامپ خواهد بود». انتخابات سراسری آلمان در ماه سپتامبر آینده  برگزار خواهد شد.

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More