شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

فرار هزاران‌نفر از مسلمانان روهینگیا از میانمار به بنگلادش

 

سازمان بین‌المللی مهاجرت می‌گوید از جمعه‌ی گذشته تاکنون، بیش‌از ۱۸ هزار آواره‌ی روهینگیا از مرز میانمار (برمه) گذشته و وارد بنگلادش شده‌اند. به گزارش این سازمان در روز چهارشنبه هشتم شهریورماه، بیشتر این آوارگان، زن و بچه هستند و نیاز فوری به مواد غذایی، خدمات بهداشتی و سرپناه دارند.

حدود یک میلیون تن از مسلمانان روهینگیا در استان راخین میانمار زندگی می‌کنند، اما دولت میانمار، آن ها را مهاجران غیرقانونی از بنگلادش می‌داند و از دادن حق اقامت و شهروندی به آن‌ها خودداری می‌کند.

تنش میان اقلیت روهینگیا و اکثریت بودایی میانمار، در سال‌های اخیر تشدید شده و گزارش‌هایی از حملات بوادییان افراطی و رفتارخشونت‌آمیز نیروهای امنیتی میانمار با این اقلیت انتشاریافته است.  

این خشونت‌ها، بار دیگر، از جمعه‌ی پیش که ۳۰ تن از افراطیون مسلح روهینگیا به ایستگاه‌های پلیس حمله کردند و عده‌ای از مأموران را کشتند، بالا گرفته است.  

سازمان ملل ضمن محکوم‌کردن حملات شورشیان، خواستار حفاظت از جان غیر‌نظامیان روهینگیا شده و از بنگلادش نیز خواسته است که آوارگان را بپذیرد. بنگلادش اعلام کرده است که از اوایل دهه‌ی ‍۱۹۹۰ تاکنون، به بیش‌از ۴۰۰هزار روهینگیایی پناه داده است و امکان پذیرفتن تعداد بیشتری از آنها را ندارد.

در این میان، سکوت آنگ سان سوچی، برنده‌ی جایزه‌ی صلح نوبل که پس از پیروزی حزبش در انتخابات سال ۲۰۱۵ در رهبری میانمار شریک است، با انتقادهایی در غرب روبرو شده است.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه‌ی جمهوری اسلامی ایران هم امروز در صفحه‌ی توئیترش، با انتقاد از سکوت جهانی درباره‌ی ادامه‌ی خشونت علیه مسلمانان روهینگیا، تأکید کرده است که برای جلوگیری از پاک‌سازی قومی بیشتر،  اقدام بین‌المللی ضروری است و سازمان‌ملل باید کاری بکند.

 

 

تازه چه خبر؟
گزارش‌های رسانه‌ای از مرگ شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در زندان تهران بزرگ خبر می‌دهند. منابع نزدیک به خانواده شاهین ناصری در گفت‌وگو با...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More