شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

'دولت پنهان در آمریکا' در جنگ با سیاست خارجی ترامپ است

 

نشریه‌ی فرانت‌پیج(Fontpage)، امروز جمعه ششم مردادماه، در سرمقاله‌ای، به موضوع اختلافات کاخ سفید و وزارت خارجه‌ی آمریکا پرداخته و می‌نویسد که «دولت پنهان در واشنگتن، وارد جنگ با سیاست خارجی ترامپ شده است».

در این سرمقاله آمده است: «دولت پنهان و یاغی نهفته در وزارت خارجه‌ی آمریکا، در تلاش است تا در برنامه‌های سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ خرابکاری کند. این دولت پنهان که تحت ریاست رکس تیلرسون فعالیت می‌کند، قصد دارد سیاست‌های دونالد ترامپ در مورد اسرائیل، ایران، قطر و موضوع خروج از معاهده‌ی اقلیمی پاریس را به شکست بکشاند.

میزهای مقام‌ات مهم و کلیدی در وزارت خارجه‌ی آمریکا، هنوز بدون سرپرست جدید باقی مانده‌اند و بازماندگان دوران اوباما هنوز در حال اجرای سیاست‌های دوران او هستند که در تضاد کامل و روزافزون با برنامه‌های سیاست خارجی دولت ترامپ قرار دارند.

براساس اعلام منابع داخلی کاخ سفید، رکس تیلرسون سعی داشته است تا از تلاش‌ها برای برکنارکردن بازماندگان دوران اوباما جلوگیری کند و اجازه داده است تا آنها در مقابل اجرای سیاست‌های خارجی جدید کاخ سفید مقاومت کنند».

این سرمقاله می‌افزاید: «نخستین قربانی این کودتای داخلی در وزارت خارجه‌ی آمریکا، کشور اسرائیل بوده است. سایه‌ی ضداسرائیلی دولت اوباما، در گزارش ۱۷ ژوئیه‌ی امسال که گزارش سالانه‌ی مربوط‌به عملیات تروریستی جهان در سال ۲۰۱۶ بود، دیده می‌شد. در این گزارش، از محمود عباس، رئیس دولت خودگردان فلسطین، به‌خاطر تعهد او به عدم خشونت و شناسایی حق حیات کشور فلسطین ستایش شده بود و از اسرائیل به‌خاطر ادامه‌ی شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های فلسطینی به‌شدت انتقاد شده بود و این مسأله، عامل ادامه‌ی خشونت‌ها میان دو ملت خوانده شده بود.

در مورد دیگر، وزارت خارجه، همان موضع اوباما در نرمش مقابل ایران را در موضوع توافق هسته‌ای، گرفته است و به‌جای دادن گزینه‌های مختلف به ترامپ برای تصمیم‌گیری در این موضوع، او را مجبور کرده است تا تأییدیه‌ی پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای را علی‌رغم نقض مکرر آن، بار دیگر امضاء کند.

ترامپ که از داشتن هرگونه تحلیل وگزارش کامل در این مورد، ازسوی وزارت خارجه محروم مانده، اکنون اعلام کرده است که در ماه اکتبر که موعد امضای مجدد این تأییدیه می‌رسد، خودش بدون مشورت با وزارت خارجه در این مورد تصمیم خواهد گرفت.

او چهارشنبه چهارم مرداد، در مصاحبه‌ای با وب‌سایت روزنامه‌ی وال‌استریت ژورنال، گفت که در پایان سال جاری، دیگر تأییدنامه‌ی پای‌بندی ایران به قرارداد هسته‌ای را امضاء نخواهد کرد.

یک منبع موثق در وزارت خارجه، به نشریه‌ی فارین‌پالیسی گفته است: «کاخ سفید به وزارت خارجه‌ی آمریکا به‌عنوان یک باتلاق به یادگار مانده از دوران اوباما نگاه می‌کند».

 

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More