شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

دوحه از تصمیم عربستان درباره‌ی حجاج قطر استقبال کرد

 

شیخ محمدبن‌‌عبدالرحمن‌آل‌ثانی وزیر خارجه‌ی قطر، روز پنج‌شنبه بیست وششم مردادماه، اعلام کرد که کشورش از اقدام سعودی در‌باره حجاج قطری، استقبال می‌کند.  

ملک سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان، امروز پنج‌شنبه، دستور ورود حجاج قطری  از راه گذرگاه مرزی «سلوا»  برای ادای مناسک حج امسال را داد. وی همچنین دستور اعزام هواپیماهای شرکت خطوط هوایی عربستان به فرودگاه  دوحه، جهت انتقال حجاج قطری برای ادای مناسک حج، با هزینه‌ی شخصی خود، را داده است.

به گزارش شبکه‌ی الجزیره، آل‌ثانی در کنفرانس خبری با مارگوت والستروم همتای سوئدی خود در استکهلم اظهار داشت که قطر از اقدام عربستان استقبال می‌کند چرا که به گفته وی «آنچه برای دوحه مهم است، اجازه یافتن حجاج قطری برای ادای مناسک حج و فراهم شدن شرایط برای آنها است».

وزیر‌ خارجه‌ی قطر در عین حال اظهار داشت که مقامات سعودی، درباره‌ی مکانیزم اجرای این تصمیم، توضیحی نداده‌اند. او تاکید کرد که وزارت اوقاف قطر در این زمینه، با وزارت حج سعودی، تماس خواهد گرفت.

آل‌ثانی گفت که هیچ همکاری بین کشورش و عربستان درباره‌ی تصمیم ریاض، صورت نگرفته است. وی تاکید کرد که قطر هنوز خواستار «دور نگه داشتن حج از اهداف سیاسی» است.  

در همین حال، یک مقام قطری، گزارش‌ها درباره‌ی میانجیگری یکی از شخصیت‌های خاندان آل‌ثانی، میان ریاض و دوحه را تکذیب کرد.

برخی رسانه‌های عربستان، صبح امروز گزارش دادند که در پی درخواست شیخ عبدالله‌بن‌علی‌آل‌ثانی یکی از شخصیت‌های بانفوذ خاندان قطر از مقامات سعودی، ملک سلمان دستور تسهیل ورود حجاج قطری را صادر کرده است.

شیخ عبدالله بن علی آل‌ثانی، شب گذشته با شاهزاده محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان در جده دیدار کرده است. گفته می‌شود که وی هیچ گونه سمت رسمی در دولت قطر ندارد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More