شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

تصویب طرح تحریم‌های جدید علیه ایران در سنای امریکا

 

مجلس سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۲۵ خردادماه، طرح تحریم‌های جدید علیه ایران را با اکثریت آرا تصویب کرد.
رسانه‌های غربی اعلام کرده بودند که این طرح برای تصویب با اکثریت آرا، تنها به ۵۱ رأی نیاز دارد؛ اما در جلسه‌ی امروز،  ۹۶ سناتور به آن رأی مثبت و تنها ۲ سناتور رأی منفی داده‌اند.

مصوبه‌ی امروز مجلس سنای آمریکا، برای تبدیل شدن به قانون ازسوی کنگره، باید مورد تصویب مجلس نمایندگان آمریکا نیز قرار گیرد.

جان کری، وزیر امور خارجه‌ی پیشین آمریکا، پیش از تصویب این طرح در کمیته‌ی روابط خارجی سنای آمریکا، در چند پیام توئیتری ، به سنای آن کشور در مورد وضع تحریم‌های احتمالی جدید علیه ایران هشدار داده بود و گفته بود که تصویب تحریم‌های بیشتر علیه ایران ممکن است ناقض برجام باشد.

سنای ایالات متحده، امروز طرح تحریم روسیه را نیز به طرح تحریم جدید ایران اضافه کرد. سناتورها می گویند در واکنش‌به دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال گذشته‌ی آمریکا و همچنین اقدامات تهاجمی آن کشور در نقاط مختلف جهان، با طرح تحریم‌های جدید علیه مسکو موافقت کردند.

 

  • محورهای اصلی تحریم‌های جدید علیه ایران:

۱- تحریم‌های مربوط‌به برنامه‌ی توسعه‌ی موشک‌های بالستیک: تحریم اشخاص دخیل در این برنامه و کسانی که با آنها داد و ستد دارند، ظرف ۹۰ روز.

۲- تحریم‌های مربوط‌به تروریسم: علیه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تدوین قوانینی شدیدتر علیه افرادی که در حال حاضر به دلیل حمایت از «تروریسم» تحت تحریم قرار دارند. (در صورت تصویب نهایی طرح، این نخستین‌بار خواهد بود که سپاه پاسداران به‌طور مستقیم تحت تحریم قرار می‌گیرد. آمریکا پیش‌تر، در سال ۲۰۰۷، نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را تحریم کرده بود.)

۳- تحریم تسلیحاتی: بر اساس این تحریم، دارایی افراد و نهادهای درگیر در  معاملات مرتبط با تأمین، فروش و یا انتقال تسلیحات ممنوعه با ایران، توقیف می‌شود.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More