شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

امارات: قطر درحال ترویج برنامه‌های ایران در منطقه است

 

وزیر دولت امارات در امور خارجه امروز شنبه سوم تیرماه در اظهاراتی تاکید کرد که قطر در حال ترویج برنامه‌های  ایران در منطقه است.

انور قرقاش، با اشاره به اینکه قطر به فعالیت میانجی برای حل بحران احترام نمی‎گذارد اظهار داشت: فهرستی را به قطر برای تحویل تروریست‎ها ارائه داده‎ایم.

قرقاش با بیان اینکه قطر از گروه‎های وابسته به القاعده در لیبی حمایت می‎کند افزود: ما با فشار دیپلماتیک، قطر را به تغییر رفتار در مورد حمایت از تروریسم سوق می‎دهیم.

این مقام اماراتی ادامه داد: مشکل قطر از طریق دیپلماتیک حل می‎شود به شرط اینکه دوحه دست از حمایت از تروریسم بردارد.

به گزارش رویترز ، انور قرقاش در عین حال تصریح کرد که کشورهای قطع‌کننده روابط با قطر به دنبال تغییر نظام در این کشور نیستند و خواهان تعییر رفتار دوحه هستند.  

وزیر مشاور در امور خارجه امارات، همچنین شب گذشته در صفحه توییتر خود، مقامات قطری را به فاش کردن درخواست‌های عربستان و سه کشور هم‌پیمان ریاض از دوحه، متهم کرد.

وی افزود: « برای پایان دادن به بحران با قطر، خواستار تضمین‌هایی برای هرگونه راه حل دیپلماتیک هستیم». این مقام اماراتی هیچ اشاره‌ای به این «تضمین‌ها» نکرده است.

چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین، روز گذشته  فهرستی از سیزده شرط را  برای پایان دادن به تنش با قطر  مطرح کردند. کاهش روابط با ایران، بستن شبکه الجزیره، پایان دادن به حمایت از گروه‌های «تروریستی» به‌ویژه اخوان المسلمین، داعش و حزب‌الله لبنان و نیز بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر، از جمله شروط چهار کشور عربی بوده است.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات افزود که قطر هیچ تلاشی برای رسیدن به زمینه مشترک درباره درخواست‌های مطرح شده نکرده است.

این مقام اماراتی  همچنین گفته است: «اگر قطر به شروط چهار کشور عربی پاسخ منفی دهد، جدایی قطر، راه حل بعدی خواهد بود». وی اما در عین حال افزود که راه حل دیپلماتیک هنوز اولویت این کشورها است.  

قرقاش در این کنفرانس خبری همچنین شبکه الجزیره قطر را متهم کرد که  به «تریبونی برای تبلیغ اندیشه‌های گروه‌های تروریستی در منطقه» تبدیل شده است.

پیشتر سیف بن احمد آل‌ثانی رئیس دفتر روابط بین‌الملل در وزارت خارجه قطر، اعلام کرده بود که درخواست‌های چهار کشور عربستان، امارات، مصر و بحرین از کشورش «غیرمنطقی» است.

عربستان، مصر، امارات و بحرین با انتشار لیستی از درخواست‌های خود از قطر خواسته بودند تا با عمل به این لیست روابطش با این کشورها را طی دوره زمانی مشخص، به حالت عادی بازگرداند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More