شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

العبادی پیروزی را تبریک گفت اما از اعلام آزادی کامل موصل خودداری کرد

 

حیدر العبادی، نخست وزیر عراق، صبح روز یکشنبه ۱۸ تیرماه، وارد شهر موصل شد اما تاکنون از اعلام آزادسازی کامل این شهر از دست این گروه، خودداری کرده است.
به گزارش تلویزیون «العراقیه» وابسته به دولت عراق، العبادی پس از ورود به موصل، با فرمانده‌هان نظامی از جمله نیروهای «قادمون یا موصل» جلسه‌ای در مرکز فرماندهی عملیات مشترک برگزار کرد. نخست‌وزیر عراق،  پس از این جلسه به میان مردم موصل رفت و تلویزیون رسمی عراق بخش‌هایی از راهپیمایی عبادی در خیابان‌های موصل را پخش کرد. او سپس به ساختمان استانداری موصل در غرب موصل رفت.
«العراقیه» به نقل از نخست وزیر عراق گزارش داد:« جهان تصور نمی‌کرد که به این سرعت، داعش را شکست دهیم». به گفته‌ی او «اهمیت زیادی به بازسازی شهر و بازگشت خدمات و زیرساخت‌های شهر موصل، خواهیم داد».
سایت بغداد الیوم، به نقل از منابع خود گزارش داد که العبادی، اعلام پیروزی نهایی را به وقت دیگری موکول کرده است و بدون خواندن بیانیه‌ی پیروزی نهایی در موصل، مرکز فرماندهی عملیات مشترک را ترک کرده است.  
برخی تحلیل‌گران عراقی می‌گویند که تاخیر در اعلام پیروزی نهایی، به دلیل مقاومت برخی از عناصر انتحاری داعش در آخرین منطقه قدیمی موصل است. همچنین وجود شماری از خانواده‌ها در این منطقه، پیشروی را برای نیروهای عراقی سخت کرده است.
با این حال این پیش‌بینی می‌شود که حیدر العبادی، به‌زودی و تا امروز دوشنبه، ۱۹ تیرماه، بیانیه‌ی پیروزی نهایی و شکست داعش در موصل را اعلام کند.
امانوئل مکرون، رئيس جمهور فرانسه، اولین مقام جهانی است که آزادسازی موصل را به ملت و دولت عراق تبریک گفت. وی در صفحه توییتر خود نوشت: «موصل آزاد شد. فرانسه به همه کسانی که در کنار نیروهای کشورمان در این پیروزی مشارکت داشتند، تبریک می‌گوید»
 

تحلیل گر مسائل سیاسی
تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More