شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

اردوغان پیش از سفر به عربستان: ادامه بحران به سود هیچ کس نیست

 

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، روز یکشنبه یکم مرداد ماه، به منظور میانجیگری برای حل بحران چهار کشور عربی و قطر، استانبول را به سمت ریاض پایتخت عربستان ترک کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، اردوغان در یک کنفرانس خبری در فرودگاه آتاتورک استانبول گفت:«طولانی شدن بحران به سود هیچ کس نیست و جهان اسلام نیاز به اتحاد و همکاری دارد و  نه جدایی».

اردوغان در سفر منطقه‌ای خود، قرار است، از سه کشور عربستان، کویت و قطر، دیدار کند و با مقامات این کشورها، به‌ویژه درباره‌ی بحران دوحه و همسایگانش گفت‌وگو کند.

در حدود یک ماه و نیم پیش، عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی با طرح اتهام حمایت از «تروریسم»، روابط دیپلماتیک و تجاری خود را با قطر قطع کردند.

رئیس جمهور ترکیه افزود:«از آغاز بحران چهار کشور عربی و قطر، ما در کنار صلح، ثبات، همبستگی و گفت‌وگو بودیم. همچنین پیشنهادهای لازم را ارائه کردیم و به این کار ادامه خواهیم داد».  

ترکیه از آغاز تحریم قطر از سوی کشورهای همسایه‌اش، صدها هواپیما و کشتی حامل مواد غذایی به دوحه ارسال کرد. آنکار همچنین، در چندین مرحله، نیروی نظامی به قطر ارسال کرد.

ترکیه، همزمان، از روابط خوبی با عربستان برخودار است. در جریان سفرهای اخیر اروغان به ریاض، این دو کشور، کمیته‌های هماهنگی در زمینه‌های مختلف تشکیل دادند.

خبرگزاری آناتولی نزدیک به دولت ترکیه، در گزارشی گفته که اردوغان و ملک سلمان ظهر امروز باهم دیدار خواهند کرد. رئيس جمهور ترکیه امشب راهی کویت خواهد شد. وی قرار است روز دوشنبه (فردا) با شیخ تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر گفت‌وگو کند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More