شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

ادامه‌ی انتقادات به سکوت آنگ‌سان‌سوچی درمقابل قتل‌عام میانمار

 

«دزموند توتو» یکی از آخرین چهره‌های شناخته‌شده‌ای است که آنگ‌سان‌سوچی را به‌دلیل سکوتش در برابر خشونت علیه مسلمانان میانمار و کشتار آنها، مورد انتقاد قرار داده است.

بنابر گزارش روزنامه‌ی بریتانیایی گاردین، اسقف اعظم توتو که نامزد دریافت جایزه‌ی نوبل بوده است، در نامه‌ای که در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده، از آنگ‌سان‌سوچی خواسته است تا در جهت پایان خشونت علیه اقلیت مسلمان روهینگیا، تلاش کند.

توتوی ۸۵ ساله که سال‌ها علیه آپارتاید مبارزه کرده است، در نامه‌ی خود اظهار داشته که «وحشت محض» و «پاک‌سازی قومی» او را ترغیب کرده‌ است تا علیه «خواهر» خود که همیشه مورد احترام و تحسینش بوده، زبان به شکوه بگشاید.

توتو در نامه‌ی خود می‌نویسد: «برای سال‌های سال، عکس شما روی میز کارم بوده است. عکسی که برایم یادآور فداکاری شما برای میانمار و موج بی‌عدالتی بود که مدت‌ها متحمل شده‌اید. شما برای من همیشه نمادی از عدالت‌خواهی بوده‌اید… چنین نماد عدالتی، نمی‌تواند رهبر میانماری باشد که امروز می‌بینیم».

توتو در ادامه‌ی نامه‌ی خود، به‌روشنی می‌نویسد: «اگر این سکوت، هزینه‌ی صعود شما به یکی از بالاترین مقام‌های تصمیم گیرنده در میانمار است، بی‌شک برایتان بسیار گران تمام شده است».

پیش از این نیز ملاله یوسف‌زی، جوان‌ترین برنده‌ی جایزه‌ی نوبل صلح نیز آنگ‌سان‌سوچی را به شکستن سکوت خود ترغیب کرده بود. او روز دوشنبه، ۱۳ شهریورماه ۹۶، خطاب‌به آنگ‌سان‌سوچی نوشت: «تمام دنیا در انتظار واکنش شماست».

 

 

یوسف‌زی در صفحه‌ی توئیتر خود، نوشته است: «هر‌بار این خبر را می‌شنوم، قلبم می‌شکند. طی سال‌های گذشته، بارها و بارها این شیوه‌ی برخورد شرم‌آور و غم‌انگیز را محکوم کرده‌ام. هنوز در انتظار همراه و همتای خود، آنگ‌سان‌سوچی هستم که واکنش مشابهی از خود نشان دهد».

روز سه‌شنبه، آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز هشدار داد که منطقه‌ی راخین با خطر «پاک‌سازی قومی» روبروست. این درحالی است که روز چهارشنبه ۱۵ شهریورماه، آنگ‌سان‌سوچی، برای نخستین‌بار درباره‌ی بحران راخین، زبان به سخن گشود و «تروریست‌ها» را به مخدوش کردن اطلاعات مربوط به خشونت‌های میانمار محکوم کرد.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More