شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

احتمال تجدید نظر اسرائیل در تدابیر امنیتی مسجدالاقصی

 

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، امروز یکشنبه، اول مرداد، بر سر تدابیر امنیتی وضع شده در بیت المقدس با فشارهای زیادی روبرو شده است. اختلافات بر سر تدابیر امنیتی میان اسرائيل و فلسطین باعث درگیری‌هایی در بیت‌المقدس شده است و خشونت‌هایی را میان دوطرف در دو روز گذشته برجای گذاشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه (AFP) مقامات اسرائیلی اعلام کردند که ممکن است نسبت به تغییر تدابیر امنیتی در مسجدالاقصی، تجدیدنظر کنند.  

نخست وزیر اسرائیل صبح امروز، اول مرداد، با اعضای کابینه جلسه‌ای داشت و قرار بود که پس از آن با مشاوران امنیتی خود نیز جلسه‌ای داشته باشد.

گیت‌های بازرسی فلزیاب صبح امروز هنوز در جای خود قرار داشتند، اما نصب دوربین‌هایی در نزدیکی یکی از ورودی‌های بیت‌المقدس بیانگر آن است که احتمالا دوربین‌ها جایگزین گیت‌های بازرسی فلزیاب خواهند شد.

ژنرال یوآر موردچای، رئیس سازمان هماهنگ کننده فعالیت‌های دولت اسرائیل در سرزمین‌های اشغالی (COGAT) که مسئول امورغیرنظامی در مناطق فلسطینی است، اعلام کرد که امکان ایجاد تغییر در سیاستهای امنیتی وجود دارد.

موردچای در مصاحبه‌ای با الجزیره گفت: «ما هم‌اکنون در حال سنجش گزینه‌ها و راه‌حل‌های دیگری هستیم.»

گیلاد اردان، وزیر امنیت عمومی اسرائیل، می گوید: تا زمانی که پلیس راه حل‌های جایگزینی که مورد قبول باشند فراهم نکند، گیت‌های بازرسی فلزیاب سرجایشان باقی خواهند ماند. این مسأله اکنون به یک بحران بین المللی تبدیل شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد، روز دوشنبه دوم مرداد، در مورد حل این بحران جلسه‌ای را پشت درهای بسته برگزار خواهد کرد. این جلسه در پی درخواست مصر، فرانسه و سوئد از این مجمع برای تشکیل جلسه‌ای برای «فوریت بحث در مورد چگونگی حمایت از افزایش فشار در اورشلیم» تشکیل می‌شود.

از بامداد روز جمعه، ٣٠ تیر (٢١ ژوئیه)، ماموران پلیس اسرائیل در مناطق حساس بیت‌المقدس شرقی به خصوص اطراف مسجدالاقصی مستقر شده و مقامات امنیتی اعلام کرده‌اند از ورود مردان زیر ۵۰سال به این محوطه برای شرکت در مراسم نمازجمعه جلوگیری خواهد شد.

تنش کنونی با تصمیم پلیس اسرائیل به نصب دروازه‌‌های الکترونیکی مجهز به دستگاه‌های فلزیاب در اوایل هفته جاری و پس از آن‌که دو فلسطینی با شلیک گلوله دو پلیس اسراییلی را  در این محوطه به قتل رساندند آغاز شد. این حمله منجر به بسته شدن این زیارتگاه توسط پلیس اسراییل شد  و دو روز پس از آن در‌های این حرم به روی زايرین بازگشایی شد.

پلیس هدف از این اقدام را شناسایی و جلوگیری از ورود  افراد مسلح به اسلحه گرم و سرد به محوطه حرم شریف اعلام کرده است. رهبران مسلمانان فلسطینی هرگونه تحرک امنیتی اسرائیل در مسجدالاقصی را گامی از سوی دولت این کشور برای تسلط بیشتر براین زیارتگاه دانسته  و آشکارا  با آن مخالفت می‌کند. این در حالی است که دولت اسرائیل این موضوع را رد کرده و نصب این گیت‌های بازرسی را امری عادی در کنترل امنیت این منطقه می‌داند.

رهبران مسلمانان از نمازگزاران درخواست کردند تا نماز خود را در خیابان‌های اطراف مسجدالاقصی برگزارکنند و از ورود به بیت‌المقدس از طریق این دروازه‌ها خودداری کنند.

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More