شما صفحه ای از سایت قدیمی ایران اینترنشنال را مشاهده می کنید که دیگر به روز نمی شود. برای مشاهده سایت جدید به iranintl.com مراجعه کنید.

آمریکا پای‌بندی ایران به توافق هسته‌ای را تأیید کرد

 

وزارت خارجه آمریکا (U.S. Department of State) شب گذشته موضوع پای‌بندی ایران به مفاد قرارداد هسته‌ای (برجام) را تأیید کرد. این تأیید هر سه ماه یکبار تکرار می‌شود و بر مبنای آن تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران به مدت سه ماه دیگر تعلیق می‌شود.

وبسایت 'هیل' ضمن اعلام این خبر امروز سه‌شنبه 27 تیرماه می‌نویسد: «علیرغم تأیید پای‌بندی ایران به قرارداد هسته‌ای از سوی رکس تیلرسون وزیرخارجه، دولت ترامپ همچنان معتقد است که ایران با ادامه آزمایشات موشکی و رفتار خود در خاورمیانه 'روح قرارداد هسته‌ای را نقض می‌کند'.

در نامه‌ای که تیلرسون به کنگره آمریکا نوشته آمده است: «بر مبنای اطلاعاتی که دولت ایالات متحده آمریکا دراختیار دارد ایران همچنان به شرایط و مفاد قرارداد هسته‌ای پای‌بند مانده است.»

'هیل' می‌افزاید: «علیرغم تأیید وزارت خارجه آمریکا، دولت ترامپ همچنان ایران را یکی از خطرناک‌ترین تهدیدها به منافع خود و ثبات منطقه خاورمیانه محسوب می‌کند. یک مقام نزدیک به کاخ سفید می‌گوید تأیید پای‌بندی ایران به قرارداد هسته‌ای نباید به ضعف دولت ترامپ در برخورد با ایران تعبیر شود.»

 

نشریه «هیل»: تصمیم تیلرسون در مورد ایران اشتباه است

همزمان نشریه 'هیل' در سرمقاله‌ای جداگانه این پرسش را مطرح کرده است که «پس از تأیید دوباره پای‌بندی ایران، حالا سیاست دولت آمریکا در مقابل ایران چه خواهد بود؟»

در این سرمقاله آمده است: «تصمیم تیلرسون برای تأیید دوباره پای‌بندی ایران به قرارداد هسته‌ای یک اشتباه است. واقعیت این است که ترامپ قصد نداشت این بار یک چنین تصمیمی گرفته شود. اما به گفته منابع موثق در کاخ سفید، وی پس از آنکه مشاوران تیم دولت او تعهد کرده‌اند که بزودی گزارش استراتژی جدید واشنگتن در مقابل ایران را به او تحویل خواهند داد وی با این تصمیم موافقت کرده است. اکنون وقت داشتن این استراتژی منسجم و یکدست برای اجرای هماهنگ دستگاه‌های دولتی و وزارت دفاع آمریکا فرا رسیده است.

این استراتژی می‌بایستی شامل اجرای دقیق‌تر و راست آزمایی‌های بیشتر توافق اتمی باشد و تحریم‌های دیگری را در مورد ادامه آزمایش موشک‌های بالستیکی، پشتیبانی از تروریزم و نقض حقوق بشر مردم ایران در بر بگیرد.

از طرف دیگر، وزارت خارجه آمریکا اکنون از نداشتن کارمندان و مشاورن ارشد کافی در مورد میز ایران رنج می‌برد. چندین مشاور کلیدی یا بازنشسته شده‌اند یا برکنار. معاون وزیرخارجه پیشین برای بخش خاورنزدیک، ' آن پترسون' (Anne Patterson) بازنشسته شده و جانشین او نیز بزودی وزارت خارجه را ترک می‌کند.

از آنجایی که در وزارت خارجه 'کارمندان مشخص یعنی سیاست مشخص' هستند دولت ترامپ سریعاً به داشتن یک تیم مجرب و باسابقه که بتواند شورای امنیت ملی را در مورد سیاست آمریکا در مورد ایران راهنمایی کند نیاز فوری دارد. این نیاز اکنون وزارت خارجه را مجبور کرده است که برای تصمیم‌گیری‌های خود به منابع خارجی مانند اتحادیه اروپا و وزرای خارجه آنها مراجعه کند.»

 

تازه چه خبر؟
سازمان حقوق بشر ایران به نقل از منابع آگاه از «مرگ مشکوک» شاهین ناصری، از شاهدان شکنجه نوید افکاری، در سلول انفرادی زندان تهران بزرگ خبر داد. برادر...More
طالبان اسامی شماری از افراد از جمله دو نفر از فرماندهان نظامی طالبان را که به سمت‌های مهم دولتی منصوب کرده است، اعلام کرد. به گفته ذبیح‌الله مجاهد،...More
حسن زرقانی دادستان مشهد از بازداشت شش متهم پرونده کودک‌ربایی در این شهر خبر داد و اعلام کرد که متهم اصلی پرونده هنوز دستگیر نشده وفراری است. زرقانی...More
پارلمان اروپا در قطعنامه‌ای اعلام کرد گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که بارها وفاداری ایدئولوژیک قوی خود به جمهوری اسلامی را نشان داده، دولت لبنان را...More
ارتش سودان در بیانیه‌ای که از تلویزیون دولتی این کشور پخش شد، اعلام کرد تلاش برای کودتا را خنثی کرده و اوضاع تحت کنترل است. یک عضو شورای حکومتی سودان...More